Vaihe
Nyt on aika selkeyttää käsite “Vaihe” eli englanniksi “phase”.
Oli ääni sitten ilmassa, piuhassa tai digitaalisena koodina, ääni väreilee vuoroin positiivisena, vuoroin negatiivisena aaltona tasaisen nollatason ympärillä. Kun katsot mitä tahansa ääniaaltoa graafisena dawisi raidalta, se ei ole tasaisesta nollatasosta ylöspäin eri huippuja käyvä vuori, vaan muistuttaa pikemminkin maisemaa, jolle vedenpinta muodostaa peilikuvan. Missä kohtaa muoto kohoaa ylöspäin, siellä sille on myös samantapainen vastineensa alaspäin.
Kaukaa zoomattuna ääniaalto näyttää levenevän samanaikaisesti sekä ylös että alaspäin. Kun ääntä zoomataan tarkemmin, huomataan, että ääniaalto risteileekin hyvin nopeasti vuoroin ylöspäin, vuoroin alaspäin, eikä ääniaalto missään vaiheessa ole samaan aikaan ylhäällä ja alhaalla.
Kaukaa zoomattuna ääniaalto näyttää pitkälti symmetriseltä, kuin vedenpinnasta alaspäin heijastunut maisema.
Läheltä zoomattuna näemme, että ääniaallon käyrä käy vuoroin ylhäällä positiivisessa vaiheessa, vuoroin alhaalla negatiivisessa vaiheessa.
Veden aalto saattaa sisältää samalla suuren ylös ja alas menevän liikkeen ja tämän suuren aallon päällä saattaa liplattaa nopeasti etenevää pientä aaltoliikettä. Samalla tavoin äänen aaltoilu on paljon monimutkaisempaa kuin yhden taajuuden siniaalto. Kaikki päällekäin olevat eri taajuudet yhdessä muodostavat dawin monimutkaisen graafisen kuvion ja kuulemamme, useita päällekkäisiä taajuuksia sisältävän äänimateriaalin.
Siniaalto, jonka taajuus on yksi hertsi, eli yksi värähdys sekunnissa, ei siis ole puolen sekunnin kohdalla huipussaan ylhäällä, vaan nollassa. Se on ensin kulkenut puolessa sekunnissa matkan ylös positiivisessa vaiheessa ja toinen puoli sekuntia aallolla kestää tehdä aaltoliike negatiivisessa vaiheessa jonka jälkeen on kulunut yksi värähdys. Kilohertsin ääniaallolla taas kestää yksi millisekunti tehdä yksi tällainen kierros, joten yhden kilohertsin taajuudella värähtelevä ääni on tehnyt sekunnissa jo tuhat liikettä ylös ja tuhat liikettä alas.
Summautuminen ja kumoutuminen
Leikitään, että meillä on raita, vaikkapa yksittäinen lauluraita. Nyt etsimme dawista toiminnon “duplicate track” eli “tuplaa raita”, jolla luomme raidasta identtisen kopion. Kun nämä kaksi raitaa soivat päällekkäin, kuulemme yhden kappaleen, mutta koska kahden ääniraidan identtiset ääniaallot summautuvat, ääni soi 6.2 desibeliä voimakkaampana.
Tiedätkö mitä tapahtuu, jos toiseen identtisistä raidoista tehdään vaiheenkääntö, eli sen positiiviset ja negatiiviset allot käännetään päinvastaisiksi? Raidat kumoavat toistensa vaiheet ja lopputuloksena on, ettei kuulu mitään! Jos taas tätä käännettyä raitaa kuunnellaan soolona, se kuuulostaa samalta kuin ennen vaiheenkäätöä.
Vaiheessa olevat ääniaallot siis vahvistavat toisensa, kun taas vastavaiheessa olevat ääniaallot kumoavat toisensa. Täysin identtisten raitojen yhdistäminen ja vastavaiheeseen laittaminen oli ääriesimerkki, mutta vaiheaspekti vaikuttaa aina kun eri äänet yhdistyvät. Kun intstrumentteja yhdistetään päällekkäin, eri taajuuksia eri kohdissa sisältävät äänet kuitenkin sulautuvat toisiinsa ja vaiheilmiöt ovat paljon hienovaraisempia ja monimutkaisempia kuin äänen täysi tuplautuminen tai nollautuminen.
Kampasuodatus
Jos esimerkin identtiset lauluraidat taas laitetaan soimaan samassa vaiheessa, mutta toista raitaa viivästetään hieman, tapahtuu ilmiö nimieltä kampasuodatus. Näiden kahden raitojen välillä jotkin taajuudet ovat samassa vaiheessa ja voimistavat toisiaan, kun taas toiset ovat keskenään vastavaiheessa ja kumoavat toisensa. Taajuusspektrissä syntyy näiden "piikkien" ja "notkojen" välillä kampamainen kuvio, josta tulee nimitys kampasuodatus (eng. comb filtering).
Myös muut kuin kopioidut ja viivästetyt äänet voivat aiheuttaa samaan aikaan soivien taajuuksien muokkautumia, summautuessaan samassa vaiheessa tai kumoten toisiaan vastavaiheessa. Mistä tahansa vaiheiden summautumiseen ja kumoutumiseen liittyvästä ei-toivotusta ilmenemisestä käytetään nimitystä vaihevirhe tai vaiheongelma.
Vaihevirheet äänittäessä ja kuunnellessa
Äänittäessä yhdelläkin mikrofonilla voi syntyä vaihevirheitä, kun alkuperäinen ääni ja huoneesta heijastuvat äänet summautuvat keskenään. Vielä helpommin vaihevirheitä syntyy äänittäessä samaa ääntä useammalla mikrofonilla eri etäisyyksillä.
Vaihevirheitä voi esiintyä myös kuunnellessa ääntä, huoneen heijastuksista tai kaiutinten epäsymmetrisestä sijoittelusta johtuen, jolloin ääni kuuluu toisesta kaiuttimesta aikaisemmin kuin toisesta. Kertauksena kaiutinten ihanteellisesta sijoittelusta: kannattaa sijoittaa kaiuttimet niin, että ne muodostavat tasasivuisen kolmion miksaajan päähän nähden. Jos miksaajan päästä on vasempaan kaiuttimeen 1.2 metriä, tulisi oikeaankin kaiuttimeen olla 1.2 metriä ja sama etäisyys tulisi olla myös kaiuttiminen välillä keskenään.
Raidan siirto vai vaiheenkääntö
Joissain tilanteissa, vaikkapa kun rumpusettiä on äänitetty monilla eri mikrofoneilla tai on bassorumpusampleja on ohjelmoitu useita päällekkäin päällekkäin, saatetaan havaita vaiheongelmia raitojen välillä.
Kummassakin esimerkkitilantessa ja monessa muussakin tilanteessa voidaan kokeilla raitojen pientä ajallista siirtämistä. Varsinkin, jos on miksaajalla on vierekkäisiä raitoja, jotka sisältävät saman äänilähteen materiaalia eri mikrofoneilla, zoomaamalla ääniraitoja saattaa huomatakin, miten jokin raita on toiseen nähden viiveellä eri äänitysetäisyyksistä johtuen. Kun raitoja siirretään mahdollisimman lähelle toisiaan, raitojen aiheuttama kampasuodatusefekti voidaan saada taltutettua. Samoin päällekkäiset bassorumpusamplet saattavat kumota toisiaan ja tekemällä pienen, vaikkapa muutaman millisekunnin siirron yhteen rumpusampleen, samplet voidaan saada paremmin tukemaan ja vähemmän kumoamaan toisiaan (tai sitten käy toisinpäin). Kyseessä voisi olla muukin rumpu kuin bassorumpu tai muukin soitin, mutta vaiheongelmat ovat usein huomattavampia matalampien (suurikokoisempien) taajuuksien välillä ja esimerkki on siksi lähimpänä käytäntöä.
Toinen tapa yrittää ratkaista raitojen välisiä vaiheongelmia, on kääntää jonkin raidan vaihe. Siinä missä vaiheenkääntö voi tuoda uusia ongelmiakin, se voi toimia myös ratkaisuna esimerkiksi kahteen esimerkkinä mainittuun tilanteeseen raidan siirron sijaan, tai raidan siirron lisäksi.
Vaiheenkääntö-kytkin löytyy usein jo dawin oman virtuaalisen mikserin kanavasta, sekä monista etuaste/channel strip ym. plugareista. Vaiheenkääntöä edustavassa napissa lukee "Invert phase”, “reverse phase”, “reverse polarity” tai merkki ø, joka viittaa vaiheenkääntöön.