Miten miksataan
Kirjoittanut Santeri Keinänen
Kirjoittanut Santeri Keinänen
Tervetuloa oppimaan musiikin miksausta! Voit lukea oppaan kronologisesti alusta loppuun tai hypätä valikon kautta suoraan haluamiisi aiheisiin.
Esipuhe
Miksaus on se osa musiikintekoa, kun ruoka-aineet on jo hommattu. Nyt päätetään, mitä aineita laitetaan minkäkin verran ja miten ne valmistetaan ja maustetaan. Miksaajakokilla saattaa olla hyvinkin yksinkertaiset ainekset, yhdellä ääniraidalla vaikkapa laulaja ja toisella kitara. Tässäkin tapauksessa luovuudella on loputon määrä tapoja kukkia. Lopputuloksen kannalta tärkeintä ei ole viime kädessä se, että mies itsessään kuulostaa mahdollisimman hyvältä, tai että kitara yksinään kuulostaa mahdollisimman hyvältä, vaan lopullinen tavoite on hyvä kokonaisuus.
Tai sitten miksaajalla on moderni hip hop-kappale, mikä sisältää useita räppiraitoja,
jopa kymmeniä rumpuraitoja, syntetisaattoriraitoja, sampleraitoja ja niin edellen.
Mitä enemmän eri ääniraitoja, sitä enemmän on tehtävä kompromisseja. Jokainen raita ei voi olla täysillä esillä vaan miksaajan on haettava sopiva sopusointu eri raitojen välillä. Tärkeä ja selkeimmin ymmärrettävä tehtävä on säätää jokaisen raidan äänenvoimakkuus kokonaisuuteen sopivaksi, mutta miksaajalla on mahdollisuus vaikuttaa ääneen myös monilla muilla tavoilla.
Yhden biisin miksaus voi olla tuntien tai jopa päivien työ. Miksaajan hulluudesta (ja rahoituksesta) riippuen jopa kuukausien.
Moni muusikko näkee musiikin sanoittamisen, säveltämisen ja soittamisen palkitsevana osana prosessia, kun taas miksaaminen osana musiikin valmistumisprosessia on vain pakollinen paha. Sitten on niitä, joiden intohimo kohdistuu nimenomaan musiikin miksaamiseen.
Miksauksen historian voidaan sanoa alkaneen äänen tallennuksen keksimisen myötä 1900-luvun alkupuolella. Aluksi se oli hyvin rajallista. 50-luvulla tulivat käyttöön moniraitanauhurit ja stereoäänitys, jossa ääniraita jaettiin kahteen kanavaan (vasen ja oikea). Tätä ennen oltiin käytetty vain yhden kanavan äänitys- ja äänentoistomenetelmää, jota kutsutaan monoääneksi. 60-luvulta eteenpäin analogiset nauhurit ja miksauspöydät hallitsivat studiomaailmaa ja syntyi yhä monimutkaisempia miksausmenetelmiä.
80-luvulla digitaaliset laitteet alkoivat korvaamaan vanhaa äänitys- ja miksaustekniikkaa ja kalliiden studioiden yksinoikedellinen mahdollisuus tehdä laadukasta musiikkia alkoi muuttamaan muotoaan jokamiehen oikeudeksi.
Siinä missä joskus tarvittiin iso huoneellinen tilaa studion kaikelle (kalliille) miksauskamalle, samat työtarpeet toteuttava (tarvittaessa kokonaan ilmainen) ohjelmisto mahtuu nyt yhdelle tietokoneelle.
Tämä ei ole joko tai-asetelma, vaan miksaajan on mahdollista käyttää samaan aikaan sekä vanhanaikaista (analogista), että uudenaikaista (digitaalista) teknologiaa. Lukiessasi tätä opasta, et kuitenkaan jää sivu sivulta jälkeen siksi, ettet ole ostanut sponsorimainostamiani "pakollisia" tuotteita. Päin vastoin, tulet eri työkaluihin perehtymisen yhteydessä perehtymään myös ilmaisiin vaihtoehtoihin näistä työkaluista.
Itse hyödynnän minimalistista varustusta, jolla työstän projektia aamulla yhdessä kaupungissa, illalla toisessa ja mahdollisuuksien puitteissa myös matkalla. Studio, jota tätä kirjoittaessa enimmäkseen käytän, mahtuu suureen, punaiseen Atomicin hiihtoreppuuni. Kannettava tietokone ohjelmistoineen, hiiri, ulkoinen äänikortti ja kuulokkeet, kaikki omissa suojakoteloissaan ja siinä se.
Oma innostumiseni musiikiin alkoi räppäämisestä. Sitten opettelin tekemään omia biittejä FL Studio 4-ohjelmalla käyttäen tietokonetta jossa oli vain neljä gigaa muistia. Enkä edes tarkoita RAM-muistia vaan kovalevymuistia. En silloin 13-vuotiaana edes tiennyt, että säätäessäni eri ääniraitojen tasoja ja kokeillessani eri ääniefektejä, toteutin suurta tiedettä ja taidetta nimeltä miksaaminen. 15-vuotiaana perustin oman navettastudion, jotta voin äänittää itseäni ja räppääviä kavereitani.
Itseopiskelin äänittämistä ja miksaamista, kunnes pääsin 17-vuotiaana Turun konservatoriolle opiskelemaan musiikkiteknologiaa. Sen jälkeen muutin Helsinkiin ja perustin toiminimen KF-PRO ja tein äänitys- ja miksaustöitä kotistudiossani.
Muutaman vuoden yrittäjyyden jälkeen aloin tehdä muitakin töitä sivutoimisesti. En oikeen ollut pitänyt lomaa musiikin teosta ja aloin pikkuhiljaa väsyä. Päätin myydä suurimman osan musiikkilaitteistani ja ikäänkuin aloittaa pelin alusta.
Kunnon irtiotto säännöllisistä musiikkihommista oli tasan mitä tarvitsin ja palattuani vuosien mittaiseksi venyneen tauon jälkeen takaisin sorvin ääreen, on tuntunut kuin olisin löytänyt koko miksaamisen ensimmäistä kertaa - mutta kuitenkin hyvät pohjataidot jo omaten. Vaikka oma kiinnostukseni, kokemukseni ja osaamiseni painottuu hip hop-musiikkiin, älä säikähdä: samat työkalut, kuten taajuuskorjaimet, dynamiikkaprosessorit ja kaikuefektit ovat olennainen osa miksaamista genrestä riippumatta.
Lähteet
Ollen pyrkinyt olemaan nojaamatta mihinkään yhteen aiheeseen liittyvään materiaaliin, jotta saan oppaan sisällöstä ja rakenteesta mahdollisimman omannäköisen. Olen ammentanut tietoa kahdenkymmenen vuoden ajan opiskelemalla, itseopiskelemalla ja toteuttamalla alaa, sekä ollut monipuolisessa vuorovaikutuksessa alan harrastajien, puoli- ja täysammattilaisten sekä opettajien kanssa. Olen saanut olla mukana seuraamassa muistivihon kanssa, kun musiikkiani ovat miksanneet tai masteroineet mm. seuraavat henkilöt: Petri Matara (Volume Productions), Seppo Lampela, Aku Lundström(AL-sound) ja Minerva Pappi (Finnvox).
Olen käyttänyt wikipediaa esim. joidenkin vuosilukujen tarkistamiseen, chatGPT-tekoälyä mm. joidenkin tekstipätkien tarkistamiseen. Peilatakseni tai täydentääkseni omaa tietoani, olen kuunnellut alan opettajia youtubesta (mm. Chris Selim), vieraillut erilaisilla miksausta käsittelevillä sivustoilla ja tukenut tietoani alan kirjoilla, joista mainittakoon Äänityön kivijalka (Jukka Laaksonen). Koska oppaan pääteema on eri miksaustyökalujen toiminta ja käyttö, yksi tärkeimmistä lähteistäni on käsittelemieni työkalujen omat käyttöohjeet.
Tämä ei ole mikään Ikean alusta loppuun-opas, mutta auttaa noviisin oikealle tielle ja tarjoaa myös konkarille evästauon eeppisellä matkallaan.