Rinnakkaiskompressio
Paraller compression, suomeksi rinnakkaiskompressio, tarkoittaa sitä, että yhdistetään saman äänen kompressoitu ja kompressoimaton signaali. Kompressorin yksi ominaisuus voi olla mahdollisuus säätää prosessoinnin wet/dry-suhdetta. Tämä tarkoittaa “kuivan” eli prosessoimattoman (dry) ja “märän” eli prosessoidun (wet) signaalin yhdistämistä keskenään.
Kompressoria käytetään niinkin, että ääni joka sen läpi laitetaan, ei soi alkuperäisenä ollenkaan, vaan muokattu ääni soi sataprosenttisesti (kuten kaikissa tähänastisissa esimerkeissä). Mutta mieti nyt, jos lisäät lauluääneen vaikka kaikua, totta kai haluat, että myös itse laulu kuuluu eikä vain sille luotu kaiku. Siksi alkuperäinen ääni ja kaikusignaali yhdisetään sopivassa suhteessa. Rinnakkaiskompressoinnissa samalla tavalla yhdistetään kompressoitu ja kompressoimaton signaali.
Leikitään, että on kompressori, jossa on todella korkea treshold, ja se vaikuttaa vain kovimpien äänipiikkien kohdalla (Tai ei tarvitse edes leikkiä, voit kokeilla käyttää omaa kompressoriasi tällä tavoin vaikkapa omaan lauluaääneesi). Kokeilekin nyt käyttää samaan raitaan kompressoria, jossa on paljon matalampi treshold, mutta kompressorin mix-knobi onkin säädettynä 50% asentoon (Napikassa, jolla säädetään wet/dry-suhdetta lukee yleensä mix, ja säädettävä arvo on 0-100%, eli täysin kuivasta signaalista täysin märkään signaaliin).
Kun puolet äänisignaalista on kuivaa, vaikka toinen puoli olisi niin vahvasti kompressoitu, että se yksinään kuulostaisi jo liian kompressoidulta, lopputulos saattaakin olla juuri passeli, kun sekoitetaan nämä signaalit yhteen.Kovienkin piikkien napakkuus säilyy, mutta ääni on silti vahvasti kompressoitu. Tässä esimerkkitapauksessa kompressoimattoman ja kompressoidun signaalin suhde oli 50-50, mutta suhde voi olla mikä tahansa muukin. Nyrkkisääntönä rinnakkaiskompressoinnissa: mitä hurjemmin prosessoitu signaali, sitä enemmän kannattaa sisällyttää kuivaa signaalia suhteessa prosessoituun.
Äskeisessä esimerkkitapauksessa käytimme mix-säädintä, joka määrittää kuivan ja märän signaalin suhteen. Osassa daweista tällainen mix-säädin löytyy myös pluginin ulkopuolelta siten, että mitä tahansa pluginia voidaan käyttää rinnakkain kuivan signaalin kanssa. On kuitenkin muitakin tapoja tehdä rinnakkaiskompressointi ja hyvä niin, sillä kaikissa, varsinkaan vanhemmissa plugineissa ei ole mix-säädintä, eikä kaikissa daweissakaan.
Toinen tapa toteuttaa rinnakkaiskompressio
Voit tehdä toisen erillisen kanavan (aux-kanava), johon signaali lähetetään siltä kanavalta jota halutaan rinnakkaiskompressoida. Alkuperäinen kanava säilyy koskemattomana ja tämä toinen kanava ei ole alkuperäisen kanavan ulostulo vaan ääntä lähetetään tähän toiseen kanavaan erikseen. Toiseen kanavaan lisätään kompressio ja nyt voidaan säätää näiden kahden kanavan suhde.
Jos kompressori on aux-raidalla, sen mix-säädin kannattaa pitää 100% wet-tilassa, sillä kuiva signaali kuuluu joka tapauksessa alkuperäisellä raidalla, josta signaali lähetetään. Sama pätee kolmanteen tapaan.
Kolmas tapa toteuttaa rinnakkaiskompresssio
Voit kopioida raidan, jota haluat rinnakkaiskompressoida ja näin sinulla on kaksi samaa raitaa rinnakkain. Nyt voi lisätä kompression toiseen, kopioituun raitaan ja taas etsiä sopivan suhteen näiden kahden välillä.
Kahden jälkimmäisen tavan hyöty ensimmäiseen esiteltyyn tapaan nähden on se, että kun rinnakkain kompressoitava raita on erillinen raita, siihen voidaan kompressorin lisäksi lisätä samalla muutakin vaikuttamatta alkuperäiseen raitaan. Ehkä vahvasti kompressoidusta rinnakkaisraidasta halutaan matalia taajuuksia alaspäin. Onnistuu helposti rinnakkaisella raidalla käyttämällä eq:ta ennen tai jälkeen kompressorin. Huom. Kaikki ennen kompressoria tuleva prosesointi vaikuttaa kompressorin toimintaan. Jos vaikkapa matalia taajuuksia lasketaan rajusti, niin kompressorin gain reduction (se, kuinka paljon kompressori laskee desibelejä) vähenee, koska tresholdin ylittävää materiaalia ei ole enää yhtä paljon kuin ennen matalien taajuuksien laskemista. Tämä on hyvä ottaa huomioon, jos aikoo tehdä säätöjä ennen kompressoria tulevaan työkaluun sen jälkeen, kun kompressorin säädöt on jo asetettu.
Rinnakkaiskompressio allekirjoittaneen elämässä
Yritän opettaa asioita yleisellä tasolla, enkä liikaa painottaa siihen, miten itse tykkään tehdä. Sanoin, että normaali sataprosenttinen kompressointi on yleisempää kuin kuivan signaalin yhdistäminen kompressoituun signaaliin. Suosittelen myös, että miksatessa tekee huolella sen mitä tekee, eikä lätki plugareita plugareiden perään vain siksi, että se on nykyään mahdollista. Tämän sanottuani, mainittakoon, että itse tykkään käyttää rinnakkaiskompressiota jatkuvasti ja laittaa saman raidan useiden eri kompressoreiden läpi. Tyylini taustalla on se ajatus, että varsinkin vaihtelevissa, monenlaista erilaista äänimateriaalia sisältävissä elementeissä, kuten ihmisen ääni, eri kohtiin saattaa sopia erilaisilla aika-arvoilla (attack ja release) varustettu kompressori. Kun sen sijaan, että laittaisin raitaan yhden tai kaksi kompressoria, laitankin kolme tai neljä joista osassa märkää signaalia on vain 50-80%, raidan erilaiset ja eri rytmiset kohdat saavat saavat varioivampaa kohtelua. En niinkään laita ylivahvasti kompressoitua ääntä todella pienellä mixillä, vaan suhtkoht normaalisti kompressoitua ääntä, mutta päästäen myös kuivaa signaalia läpi. Erityisesti rap-vokaaleja miksatessani olen todella innostunut tästä tyylistä ja tykkään kokeilla eri kompressoreiden yhdistelmien eri variaatioita, vaikka minulle on muodostunut tämän hetkinen kolmen tai neljän kompressorin luottovariaatio oman ääneni suhteen.
On hyvä oppia yleiset suuntaviivat ja, mutta oman hyväksi todetun tyylin löytäminen on next level, koska olisi tylsää jos kaikki musiikki tehtäisi samalla tavalla.
Valmista? Siirrytään selvittämään, mitä on dual- ja MS-kompressio