Pitch correction
Pitch correction- eli vireenkorjaustyökaluja on kahden tyyppisiä: Relaaliajassa toimivia (esim. Antares Auto-tune) ja sellaisia, joilla voi muokata ääntä jälkeenpäin (Esim. Celemony Melodyne)
Sävelkorjaus reaaliajassa
Reaaliajassa toimivalle työkalulle asetetaan sävelet, joita sen halutaan päästävän läpi. Sävelet, jotka eivät kuulu näihin asetettuihin säveliin viritetään kulloinkin lähimpään asetettuun säveleen. Mitä suurempi nopeus viritystyökalulle on asetettu, sitä tarkemmin se korjaa säveliä, mutta sitä enemmän se alkaa myös muutaa ääntä, voiden tehdä siitä epäluonnollisen, robottimaisen kuuloisen. Jos robottimainen efekti on nimenomaan se mitä haetaan, nopeus voi olla asetettuna vaikka maksimiin. Jos taas haetaan hienovaraista, huomaamatonta korjausta niihin kohtiin,missä laulaja on laulanut hieman epävireisesti, nopeus on syytä pitää pienempänä.
Pitch correction voidaan asettaa jo äänitysvaiheessa, niin että laulaja kuulee äänensä korjauksen läpi ja samoin ääni tulee raidalle suoraan jo korjattuna. Tässä tapauksessa on hyvä olla varma asetetuista asetuksista, koska niitä ei voi enää jälkikäteen muuttaa. Jos kyseessä ei ole efekti, vaan hienoinen vireenkorjaus, sanoisin että on parempi laulajalle kuulla äänensä korjaamattomana, jotta hän pystyisi tarkemmin keskittymään omaan vireeseensä.
Työkalu voidaan määrittää korjaamaan sävelet minkä tahansa molli- tai duuriasteikon säveliin ja monissa työkaluissa on myös liuta muita asteikkoja, jotka voi unohtaa jos ei tiedä tarvitsevansa niitä. On myös mahdollista itse valita 12-säveljärjestelmän yksittäiset sävelet, joita kohti vire korjataan (eli käytännössä sävelet joita laulaja laulaa/saattaa laulaa)
Reaaliaikainen sävelkorjaus on esittelemistäni sävelkorjaustavoista ainoa, jota voi käyttää myös live-esiintymisessä.
Jälkikäteen-työkalut
Toinen tapa vaikuttaa vireeseen on muokata säveliä jälkikäteen. Siinä missä Antares Auto-tune on reaaliaikaisen sävelkorjauksen kuningas, jälkikäteen tapahtuvan sävelkorjauksen ykkösvaltikkaa pitelee Celemony Melodyne. Jälkikäteen tehtävässä sävelkorjauksessa voidaan tehdä paljon tarkempaa ja sävelkohtaisempaa työtä. Jos jokin lauluraita on vaikkapa muuten hyvä, mutta yksi nuotti häiritsee ja kaipaa korjausta, melodynellä onnistuu korjata vain tämä yksi nuotti ilman, että muihin säveliin kosketaan ollenkaan. Monissa daweissa on myös omat sävelkorjaimensa. Esim Logic Pro:ssa on dawiin integroitu Flex Pitch, jolla säveliä voi korjata jälkikäteen.
Mielipiteet sävelkorjauksen suhteen vaihtelevat. Joidenkin mielestä vireeseen puuttuminen on feikkiä (mutta taajuustasapainoon ja dynamiikkaan ja tilantuntuun puuttuminen ilmeisesti ei). Sitten taas on niitä, jotka eivät voi elää ilman. Se on selvää, että täysin epävireisesti lauletusta äänestä saadaan parempi korjaamalla säveliä, mutta omasta mielestäni hyvin laulettua ääntä ei ole missään nimessä välttämätöntä virittää täydellisen tarkaksi, vaan se voi tehdä äänestä liiankin steriilin.
Melodyne hallitsee muutakin kun yksinkertaisen sävelkorjauksen. Sillä voidaan vaikuttaa myös eri kohtien vibraton määrään lisäten tai vähentäen sitä. Se taipuu myös "autotunemaisiin" efekteihin. Sävelkorjaustyökaluja voidaan käyttää korjaamaan ja efektoimaan ihmisäänen lisäksi myös muita instrumentteja.