Etappi-tarinan viides etappi: Etuaste
Nyt tarinan äänisignaali on kulkenut jo etuasteen, kompressorin, särön ja exciterin läpi aina vain värittyen. Voit käyttää mielikuvitustasi ja kuvitella, miltä tämä tarinan ääni kuulostaa. Seuraavaksi ääni talletetaan. Ja taas äänellinen värikynä sauhuaa…
Ennen digitaaliaikaa ääni talletettiin magneettinauhalle. Suuremmissa studioissa suurikokoisille kelanauhoille, kotikäytössä c-kasettinauhalle. Myös nauhalle tallentaminen tuo ääneen omat erityispiirteensä, joita käytetään rutkasti digitaalisessa äänenkäsittelyssä mallinnosten muodossa.
Toisin kuin digitaalinen ääni, joka tietyn rajan ylittyessä välittömästä “klippaa”, analoginauha värittää ääntä pikkuhiljaa sen mukaan, mitä voimakkaampi äänisignaali siihen syötetään. Eri teknisistä ominaisuuksista, kuten nauhan tyypistä, toistonopeudesta ja nauhapään koosta riippuen, analoginauhoitus tuo ääneen monenlaista muutosta, joka usein on haluttua.
“Nauhasoundi” on ollut itseasiassa niin haluttua, että analoginauhureita, varsinkin kaikkein kuuluisinta Ampex ATR-102-nauhuria on käytetty ja käytetään vielä nykyisinkin erityisesti masterointivaiheessa niin, että valmis masteroitu ääni talletetaan analoginauhalle ja vasta siitä lopuksi digitaaliseen muotoon. Eritellään eri ominaisuuksia, joita nauhasoundilta haetaan:
Nauha tuo äänen lievää kompressiota.
Nauha tuottaa ääneen saturaatiota, eli se luo harmonisia ylä-ääniä.
Nauha muokkaa äänen taajuusvastetta, pyöristäen matalia taajuuksia ja pehmentäen korkeita taajuuksia. Studiokäytössä olevissa nauhalaitteissa on mukana oma eq:nsa, jolla voidaan tasoittaa nauhan muokkaamaa taajuusvastetta. Tarkat nauhalaite-mallinnokset mallintavat myös näiden taajuuskorjaimien toiminnan.
Voimakkailla voimakkuuksilla nauha alkaa tuottamaan jopa säröä, joka voi olla haluttu efekti vaikkei todellakaan aina ja kaikissa genreissä.
Nauha voi tuoda myös pientä sävelkorkeuden huojumista sekä myös kohinaa. Nämä ovat yleensä muutoksia jotka halutaan minimoida, toisaalta ne voivat tuoda soundiin “vintagemaista” elämää.
Universal audion mallinnos legendaarisesta Ampex ATR-102-nauhurista. Yleensä tavoteltujen ominaisuuksien lisäksi plugarilla voi lisätä halutessaan myös kohinaa ja nauhan keinuntaa. Mutta minne Sigge katosi? Sen pituinen se.
Jatka Klipperi-lukuun tästä