Delay tutummaksi
Tutustuimme jo delayn aika-arvoihin, feedbackiin ja stereo-mahdollisuuksiin. Nyt pureudutaan muihin mielenkiintoisiin delayn ominaisuuksiin (sisältö voi vaihdella plugin-kohtaisesti, toim. huom.)
MIX (Dry/wet)
Mix-säätimellä määritetään alkuperäisen signaalin ja viivästetyn signaalin suhde. Tämä voi toimia eri tavoin eri plugineissa. Usein delayn mix-säätimessä alkuperäinen signaali pysyy sataprosenttisena ja mix-nappi määrittää vain wet-signaalin määrän, paitsi jos se nostetaan täysille, jolloin kuivaa signaalia ei tule lainkaan. Joissakin plugareissa mix-nappi toimii niin, että nostaessa märän signaalin määrää, kuiva signaali laskee koko ajan samassa suhteessa. Joissakin plugareissa taas on kaksi erillistä säädintä, dry ja wet, kuivan ja märän signaalin äänenvoimakkuudelle erikseen. Tällöin molempien ollessa nollassa, kanava ei tuota lainkaan ääntä.
Käyttäessä plugaria aux-raidassa, tulisi pluginin päästää 100% märkää, prosessoitua signaalia, koska kuiva signaali kuuluu alkuperäisellä raidalla, josta ääni lähetetään aux-raidalle.
Käyttäessä plugaria inserttinä alkuperäisellä raidalla, on yleensä hyvä pitää kuiva signaali sataprosenttisena ja säätää delay-signaalin määrä sen rinnalle. Jos kuivan signaalin määrä insert-delayssä on alle sadan prosentin, se ei aiheuta muuta ongelmaa, kuin että kanavan volume pienenee, mutta tämä on selkeyden vuoksi yleensä parempi hallita volume-feiderillä.
Muokkaukset viivästettyyn ääneen
Delayn jippo on, että se hyvin harvoin halutaan pitää täysin saman kuuloisena kuin alkuperäinen ääni. Kyseessä voi olla vaikkapa päälaulu, jota haluamme rikastaa herkällä delay-efektillä. Alkuperäisen laulun on syytä sisältää ainakin pitkälti kaikki lauluäänen sisältämät taajuudet. Niiden tasapainoa voidaan kyllä korjata ja boostata yläpäätä heleän kirkkaaksi, mutta juuri mitään soivia taajuuksia tuskin suodatetaan kokonaan pois. Taustalla kuuluva, alkuperäistä ääntä toistava delay-raita voi taas viedä liikaa tilaa taajuusspektristä, jos sen annetaan säilyttää kaikki alkuperäiset taajuutensa. Delay-plugari tarjoaakin miksaajalle yleensä mahdollisuuden leikata viivesignaalin matalimmat ja korkeimmat taajuudet valitsemastaan kohdasta high pass- ja low pass-filttereillä. Delayn mukana voi jopa tulla parametrinen eq, jolla voi muokata viivästetyn signaalin taajuuksia vieläkin monipuolisemmin.
Ennen kuin ostat kalliin, monipuolisen huippudelayn (Kuten FabFilter Timeless), on hyvä muistaa, että delayn eq on helposti toteutettavissa “kotikonstein” omaa stock delay-pluginia käyttäen, kuten jo totesimme aikaisemmin aux-kanaviin tutustuessamme. Ehkä hommaatkin vain hyvän eq:n (Kuten FabFilter Pro-Q, tai ilmainen TDR Nova) ja laitat tämän eq:n aux-kanavalle delayn jälkeen, tai sitten sitä ennen.
Käyttämällä aux-kanavaa, voidaan ennen ja jälkeen viiveen lisätä myös mitä tahansa muita efektejä. Erilaiset säröt ja modulaatioefektit ovat usein toimiva ratkaisu viivästetyn signaalin rikastamiseen. Delay-pluginit myös yleensä sisältävät oman sisäisen efektipalettinsa.
Pluginin omat filtterit ja muut efektit ovat yleensä oletuksena viiveprosessoinnin jälkeen, mutta enenevissä määrin ne voidaan valita tulemaan myös ennen viiveen luomista. Silloin ääntä muokkaava prosessointi tapahtuu kuivalle signaalille ennen kuin siitä tehdään toistoja, mutta tämä ei kuitenkaan muuta alkuperäistä, soivaa kuivaa signaalia.
Ducking
Osa delay-plugareista tarjoaa hyödyllisen ducking-ominaisuuden (voitaisiin suomentaa “väistäminen”). Ducking toimii oikeastaan samoin, kuin prosessoitava kuiva signaali ohjaisi märässä viive-signaalissa viiveen jälkeen tulevaa sidechain-kompressoria.
Aina siis kun kuiva signaali soi, viive-signaali hiljenee soimisen aikana hieman. Ducking mahdollistaa sen, että delay-efektin tasoa voidaan nostaa kovemmalle, ilman että se “puurouttaa” ääntä silloin, kun alkuperäinen ja viivästetty signaali soivat päällekkäin. Ducking-efektissä on usein efektin määrän lisäksi mahdollista säätää sen syttymis- ja sammumisajat, eli attack ja release, aivan kuten kompressoidessa.
Tap tempo (napautustempo)
Delay voi myös tarjota mahdollisuuden taputtaa oikea tempo. Taputus voidaan tehdä hiirellä klikkaamalla, tai ohjelmasta ja sen asetuksista riippuen myös tietokoneen tiettyä näppäintä tai ulkoisen kontrollerin padia painamalla. Tietokone laskee kahden painalluksen välisen ajan ja viive-efekti toimii syötetyn nopeuden mukaan. Tällä tavoin voidaan syöttää nopeasti haluttu tempo, mutta jos halutaan saada täydellisen tarkka projektin mukainen tempo, se on vaikeaa tap tempo-ominaisuutta käyttämällä.
Pitch-shift
Yksi tapa tehdä delaystä jännempi on viiveen sävelkorkeuden muuttaminen (pitch=sävelkorkeus, shift=siirtää, muuttaa)
Pitch-shift voidaan toteuttaa niin, että kaikki viivästykset ensimmäisestä alkaen nostetaan johonkin tiettyyn korkeampaan tai matalampaan sävelkorkeuteen alkuperäiseen nähden. Toinen tapa taas on, että jokainen viive-ääni joko nousee tai laskee tietyn määrän edellisestä toistosta jolloin viiveäänien sävelkorkeus portaittain muuttuu kauemmaksi alkuperäisestä äänestä.
Sävelkorkeutta muuttamalla voidaan saada hyvin erikoisen kuuloisia lopputuloksia, joka voi joskus olla juuri sitä mitä haetaan.
Myös delayn aika-arvon muuttaminen nopeammaksi kesken soivan delay-efektin nostaa samalla soivien viiveäänten sävelkorkeutta ja vastaavasti delayn aika-arvoa laskemalla soivat viiveäänet madaltuvat. Käytän itse joskus tätä tekniikkaa yksittäisten efektien luomiseen. Joissain delay-työkaluissa on mahdollista myös valita, ettei äänen korkeus muutu vaihtaessa delayn tempoa lennossa, vaan ääni sen sijaan venyy.
Sävelkorkeuden modulaatio
Sen sijaan, että viiveäänien säveliä muutetaan täysin, voidaan myös äänille tehdä pientä modulaatiota, eli liikettä äänen sävelkorkeuteen vuoroin korkeammaksi ja vuoroin matalammaksi alkuperäisestä. Usein “mod”-tekstillä varustettua pitch-modulaatioefektiä käytettäessä miksaajalla on säädettävänään ainakin kaksi ominaisuutta: ensiksikin modulaation määrä, eli kuinka paljon sävelkorkeutta nostetaan ja lasketaan alkuperäisestä ja toiseksi modulaation nopeus. Pieni, lähes pohjasävelessä pysyvä modulaatio voi olla tyylikäs ja huomaamaton. Jopa viereiseen säveleen tai sitäkin pidemmälle moduloiva modulaatio voi myöskin olla jossain tapauksessa tyylikäs, mutta huomaamattomasta en olisi niinkään varma.
Modulaatiolla voidaan viitata myös jonkin muun ominaisuuden kuin sävelkorkeuden edestakaiseen muokkaamiseen (esimerkiksi äänenvoimakkuuden tai filtterin rajataajuuden) ja muutenkin kuin delayn yhteydessä. Näistä tarkemmin oppaan viimeisessä osiossa.
Reverse delay
Reverse delay toimii nimensä mukaisesti niin, että viivästetty ääni toistetaankin takaperin käännettynä ja soundin erikoisuus on sen mukainen.
Diffuusio
Delay-efektin diffuusio viittaa mekanismiin, jossa delayn toistoja hajautetaan, jolloin toistot kuulostavat vähemmän tarkoilta ja enemmän reverbin kaltaisilta. On myös mahdollista lisätä delay-efektiin erillistä reverb-efektiä paljon monipuolisempien lopputulosten aikaansaamiseksi. Tässä meille aasinsiltaa seuraavaan osioon.
Ilmainen delay-plugin “Deelay” tarjoaa meille monipuolisia mahdollisuuksia luoda delay-efekti. Plugarien käyttöohjeiden lukemisesta on usein hyötyä, sillä niissä käydään plugarin eri ominaisuudet tarkasti läpi.