Pikainen rytmikurssi
Ei sinusta vielä voimisteluohjaajaa saada, mutta kyllä tästä jotain tulee
Jatketaan rytmeihin perehtymistä sen tiedon pohjalta, mitä jo tiedämme voimisteluohjaajasta edellisen luvun perusteella. Voimistelijoiden hikoillessa ja bassorummun jytistessä ohjaaja huutaa rummun tahtiin: “yy, kaa, koo, nee, yy, kaa, koo, ja jaksaa”. Oli voimistelija tietoinen tästä tai ei, heiluttaessaan käsiä ohjaajan huutamien numeroiden tahdissa, hän heiluttaa neljäsosanuotteja. Siis mitä neljäsosanuotteja? Mistä neljäsosia?
Jotta musiikkia olisi helpompi hahmottaa, sen määrittelemisen apuvälineenä on termi “tahti”, englanniksi “bar”. Yleisin, 4/4-tahtilajinen musiikki sisältää neljä iskua (beat) per tahti. Konemusiikissa tämä on helppo hahmottaa, koska bassorumpu lähes poikkeuksetta lyö kerran per isku. Termi isku ei tarkoita kuitenkaan, että juuri sen kohdalla olisi rummuniskua.
Tahtilaji (eng. time signature) siis tarkoittaa sitä, että kuinka monta iskua on yhdessä tahdissa. 4/4-tahtilaji on länsimaissa kaikkein yleisin, ja lähes ainoat muut täällä päin käyettävät tahtilajit ovat 3/4 ja 6/8. Nämä tahtilajit sisältävät keskenään saman verran iskuja, mutta molempia käytetään, koska niiden painotus on erilainen. Pitäydymme kuitenkin nyt yleisimmässä 4/4-tahtilajissa. Jos avaat radion, mitä kuulet hyvin suurella todennäköisyydellä? Mainoksen! Ja kuulit sitten mainosmusiikkia tai muuta musiikkia, suurella todennäköisyydellä voit laskea musiikin iskujen mukaan neljään, eli kyse on musiikista, jonka tahtilaji on 4/4 (neljä neljäsosaa).
Huomaa, että tahtilaji jaetaan aina parillisesta numerosta, vaikka iskujen määrä olisi pariton. Valssin keinuva rytmi “yy kaa koo, yy kaa koo” on kolme neljäsosaa eikä 3/3.
Tempo
Musiikin tempo, eli nopeus määritellään arvolla bpm. Se tulee sanoista beats per minute ja suomennetaan “iskua minuutissa”. Tiedämme, että kellon sekuntiviisari soi 60 kertaa minuutissa. Nyt tiedämme mikä on kellon tempo, se on 60bpm. Tämä on hyvin hidas tempo ja jos kellon sekuntiviisaria jostain syystä käytettäisiin voimistelun taustamusiikkina, luultavasti sekuntiviisarin annettaisiin soittaa ns. puolinuotteja, jolloin sekuntiviisari iskisi joka toisella ohjaajan huutamalla numerolla ja jolloin tempona olisi 120bpm. Monet pop- ja rock-kappaleet soivat tässä temmossa tai sen lähimailla. Kaikkien esittelemieni dawien (paitsi FL studion) oletustempo uutta projektia avatessa on 120bpm.
90-luvun hip hop-musiikin bpm on usein 90 bpm paikkeilla. Genren uudemmat haarat käyttävät usein selkeästi hitaampaa tempoa, vaikkei se välttämättä siltä projektin mukaan näytä. Nimittäin musiikin tekeminen projektiin asetetun tuplatemmon mukaan todelliseen tempoon nähden on yleistä esim. trap- ja dubstep-musiikissa, tuotantoteknisistä syistä. Asetettu tempo voi olla 140bpm, mutta todellisuudessa musiikin syke (ja tahtien laskutapa) on 70bpm. Tämä voi helpottaa esim. Nopeiden rumpukuvioiden luomista. Osa taas tykkää käyttää reaalitempoa hitaassakin musiikissa, mukaan lukien minä, kirjoittaja.
Synkattu delay
Nykyisin delay-efekti on mahdollista synkronoida dawin projektin tempoon. Jos delayn aika on asetettu tuottamaan 1/4-nuotin, eli yhden iskuni mittainen viive, projektin tempoa muuttaessa myös delayn tempo muuttuu automaattisesti pysyen annetun nuottiarvon mukaisena.
Temposynkronoidun, nuottiarvoihin perustuvan viiveajan lisäksi delayn nopeus on mahdollista määrittää millisekunteina. Analogiaikana tämä oli ainoa vaihtehto ja delayn nopeus säädettiin korvan mukaan, tai laskettiin projektin temmon mukaan. Neljäsosan kaava saadaan seuraavasti:
60(sekuntia)/Tempo(bpm)=Yhden iskun kesto (sekunteina)
Siispä jos tempo on 120, voimme tehdä laskelman:
60/120=0,5
Asettaaksemme delay-efektin tekemään yhden iskun viiveen 120bpm temmossa, asetamme viiveen ajaksi siis puoli sekuntia, eli 500 millisekuntia (ms)
Viiveen ei ole pakollista mennä musiikin temmon mukaan, mutta varsinkin pitkillä feedback-ajoilla epäsynkroniset viiveet voivat olla sekavia musiikin rytmin kannalta. Lyhellä feedbackilla ja riittävän hiljaa soiva epäsynkroninen delay taas voi parhaillaan olla täydellinen mauste musiikkiin. Taas kerran, ei ole absoluuttisia sääntöjä näissä asioissa.
Lisää aika-arvoja
Olemme käyneet läpi mikä on isku, beat ja neljäsosanuotti. Kertauksena: ne tarkoittavat kaikki samaa asiaa. Neljäsosanuotista puolet pidempi nuotti on puoli-nuotti. Siitä puoliksi pidempi nuotti on yksi tahti (Tahtilajin ollessa 4/4). Tätä hitaampia aika-arvoja delayn käytön yhteydesä harvoin tarvitaan, mutta tahdista puolet hitaampi aika-arvo olisi “kaksi kokotahtia” tai englanniksi “2 bars”. Saman logiikan mukaan voisimme jatkaa neljästä kahdeksaan kokotahtiin ja niin edelleen. 1/4-nuotista, eli yhdestä iskusta tuplasti nopeampi rytmi on kahdeksasosanuotti, tästä taas 1/16-nuotti ja niin edelleen. Nopein delay-pluginin tarjoama aika-arvo on usein 1/32 tai 1/64-nuotti.
Jos projektissa käytetään tuplatempoa todellisen temmon sijaan, on hyvä huomata, että on käytettävä vastaavasti puolittaisia aika-arvoja saadakseen samat tulokset todellisen temmon mukaan. Tuplatempoa käyttäessä 1/2-nuotti tarkoittaakin 1/4-nuottia, neljäosanuotti kahdeksasosanuottia jne.
Pisteellinen nuotti
Delayn aika-arvoista löytyy mahdollisuus valita tasamittaisten nuottien lisäksi pisteellinen nuotti (dotted) sekä triolinuotti (triplet).
Oli kyse delay-pluginin käytöstä, tai oli kyse nuottien kirjoittamisesta sulkakynällä 1500-luvulla, pisteellinen nuotti tarkoittaa aina sitä, että nuotin pituus on 1.5 kertaa pidempi kuin se olisi ilman pistettä. Jos vaikka 1/4-nuotista tehdään pisteellinen, nuotin pituus (delayn tapauksessa viiveen välimatka) on nyt yhteensä 1/4-nuotti + 1/8-nuotti. Tai jos delayn viiveeksi on laitettu koko tahti ja aika-arvo vaihdetaan pisteelliseksi, viiveen määrä on nyt pidempi, yhteensä puolitoista tahtia.
Mainitsin aiemmin yleisestä tavasta dub-musiikissa asettaa voimakas delay yksittäiseen rummuniskuun. Tähän musiikkityyliin kuuluu yleensä käyttää pisteellistä 1/16-nuottia.
Pisteellinen nuotti delayssä saa aikaan keinuvan, epäsymmetrisen rytmin joka kuitenkin pysyy kappaleen temmon raameissa. Kannattaa kokeilla itse! Löydät pisteellisen nopeuden delay-pluginistasi luultavasti aika-arvon valinnan vierestä. Painikkeessa saattaa lukea “dotted”, “dot”, tai sitten vain pelkkä piste .
Jos biisin tempo on 120 bpm, pisteellinen kahdeksasosanuotti delay-ajassa vastaa 375 ms (1/8 nuotin 250 ms + 125 ms).
Trioli
Kuvittele, että joisit kolme ykkösolutta kahden kolmosoluen sijaan. Kolmen ykkösoluen prosentit ovat 2.8%+2.8%+.2+8%=8.4% ja kahden kolmosoluen prosentit ovat 4.2%+4.2%=8.4%. Liittyy täysin asiaan.
Triolinuotin pituus on kaksi kolmaosaa siitä, mitä sama nuotti olisi ilman triolia. Yhteen tahtiin mahtuu neljä neljäsosanuotta (kuten voimisteluohjaaja meille auliisti laskee). Neljäsosatrioli taas on normaalista neljäsosanuotista kolmasosan verran lyhyempi aika-arvo, joten siinä kohtaa kun voimisteluohjaaja on laskenut neljään, on kulunut kuusi neljäsosatriolia.
Triolin aika-arvo = (perusarvon kesto ÷ 3) × 2
Voit valita triolinopeuden delay-pluginistasi luultavasti aika-arvon valinnan vierestä, painikkeessa saattaa lukea “Triplet” tai sitten vain pelkkä T-kirjain.
Jos tempo on 120 bpm, neljäsosatrioli delay-ajassa vastaa 333 ms (sen sijaan että se olisi tasan 500 ms)
Aika-arvojen yhteenveto
Nyt meillä on käsitys siitä, mitä tarkoittaa temposynkattu delay, mitä ovat eri aika-arvot ja niiden pisteelliset ja trioliversiot. Sisäistämällä äsken lukemasi tiedät oikeastaan kaiken delayn aika-arvoista! Nuottien aika-arvojen ymmärtäminen ei ole miksaajalle yhtä pakollinen taito kuin nuoteista soittavalle soittajalle, mutta kun miksattava artisti pyytää vaikeaselkoisella äänellään pisteellistä kuudestoistaosadelaytä säkeistön kolmannen tahdin viimeisen iskun snareen, on aina plussaa jos miksaaja ei juuri silloin sattumalta tarvitse vessataukoa selvittääkseen äkkiä netistä, että mitähän hiton kieltä muusikko juuri äsken puhui.