Expander ja gate
Kellä hajoaa pää paskaa musiikkia kuunnellessa, kellä taas yrittäessä ymmärtää työkaluja, joilla sitä tehdään.
Kompressori tiivistää äänen dynamiikkaa (compress=puristaa, tiivistää). Kun tiedämme, että sana expand tarkoittaa laajentumista, saammekin jo vihiä, mitä expander saattaisi tehdä äänelle.
Jos sisäistää kompressorin eri atribuutit, ymmärtää nopeasti myös sen miten expander toimii.
Tresholdhan toimi kompressorissa siten, että vaikutus alkaa äänen mennessä tietyn rajan yli. Expanderissakin on treshold, mutta tässä tapauksessa rajan yli menevät äänet nimenomaan jäävät koskemattomiksi ja vaikutus koskeekin rajan ali meneviä ääniä hiljentäen niitä. Aivan kuten kompressorissa, attack ja release vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti expanderin vaikutus alkaa ja päättyy. Aivan kuten kompressorissa, ratio vaikuttaa siihen,missä suhteessa vaikutus ääneen tapahtuu tresholdin yli, tai siis expanderin tapauksessa ali menevän signaaliin.
Ratio määrittää sen, kuinka paljon thresholdin ali jäävä äänisignaali hiljenee. Taas, jos ratio on 1:1, mitään muutosta ei tapahdu. Jos se on 1:2, rajan ali menevä ääni jää tuplasti hiljaisemmaksi siitä mitä se olisi muuten.
Siinä missä kompressori pakkaa dynamiikkaa (nimensä mukaisesti), hiljentäen hiljaisia ääniä expander laajentaa dynamiikkaa (nimensä mukaisesti).
Noise gate
Jos ymmärsit sen, miten kompressori muuttuu limiteriksi ration noustessa suunnilleen 1:10 tai yli, et tarvitse edes ylimääräistä aivoslottia tai espressoshottia ymmärtääksesi mikä on gate. Gate nimittäin on yksinkertaisesti expander, jonka ratio on 1:10 tai yli. Helppoa!?
Gaten toinen nimitys on noise gate (kohinaportti) ja tätä tapaa muokata dynamiikkaa käytetäänkin enimmäkseen ylimääräisen kohinan poistamiseen äänestä. Mieti nyt, jos treshold lasketaan jollakin isntrumenttiraidalla niin alas, että kaikki instrumentin ääni menee sen yli, mitä gate silloin tekee? Sulkee pois kaiken äänen niissä kohdissa, joissa ns. hyötysignaalia ei kuulu. Tällöin äänen mahdollinen pohjakohina ja naapurista vaimeasti vuotanut papukaijan ääni katoavat niistä kohdista raitaa, joissa muuta ääntä ei kuulu ja nämä turhat signaalit voisivat erottua. Jos pohjakohina ei ole voimakas, se ei niinkään kuulu niissä kohdisa raitaa, joissa hyötysignaali soi, vaan peittyy sen alle. Thresholdia valitessa tulee vain olla tarkkana, ettei nosta sitä liian korkeaksi, jolloin vaikutus tapahtuu myös haluttuihin ääniin, esim. johonkin erittäin hiljaiseen tavuun.
Kohinan poistamiseen voidaan käyttää expanderia, eli samaa työkalua pienemmällä ratiolla, jolloin se ei vaikuta yhtä agressiivisesti. Silloin tresholdia uskaltaa pitää hieman korkeammalla, koska kaikkia rajan ali meneviä ääniä ei poisteta kokonaan. Laulun mukana tulevat hengitykset kuuluvat hiljempaa kuin laulettu ääni, eikä niitä välttämättä kokonaan haluta poistaa, mutta ehkäpä vähentää. Expander voi hyvin toimia siihen tarkoitukseen, että hengityksiä kovemmat äänet (hiljaiset lauletut tavut) jäävät koskemattomiksi, mutta siitä hiljaisemmat hengähdykset vaimenevat, mutteivät kokonaan.
Huom.
Taustaäänien ja kohinan vaimentaminen on kriittisintä kaikkein voimakkaimmiksi miksattavissa äänissä (esim. päälaulu). Jos jossakin hiljaiselle laitettavassa taustaraidassa on jokin hengähdys tai mikrofonitankoon kolahtamisesta johtuva ylimääräinen ääni, lauluraita saattaa muutenkin peittyä muiden äänien alle niin paljon, etteivät pienet extra-äänet tuota huomattavaa häiriötä kokonaiskuulokuvassa.
Wanhoina huonoina aikoina…
Prosessoinnista syntyvän kohinan määrä on digitaaliajassa paljon pienempi kuin ennen vanhaan analogiajassa. Analogilaitteet tuottavat aina jonkinlaista pohjakohinaa (sun muuta hurinaa) ja mitä useamman laitteen läpi ääni menee, sitä kovemmaksi äänisignaalin pohjakohina (noise floor) kasvaa. Digitaalimaailmassakin voi syntyä kohinaa eri työvaiheissa (esimerkiksi muunnettaessa äänitettävä mikrofonin signaali digitaalisesta analogiseksi), mutta paljon pienemmässä mittakaavassa. Voimme laittaa äänen monenlaisen eri prosessorin läpi ja todeta, ettei kohinataso noussut huomattavasti.
Haikaillessamme vanhoja aikoja, jotkin analogimallintavat prosessorit tarjoavat jopa mahdollisuuden lisätä ääneen vanhaa kunnon kohinaa ja huminaa, eikä se välttämättä ole aina huono asia, vaikka ylimääräinen kohina pyritään yleensä nimenomaan poistamaan. Itse tykkään, varsinkin vanhemman tyylisiä rap-biittejä tehdessäni, lisätä ääneen hieman vinyylin rahinaa, joka tuo oman elävyytensä soundiin. Myöskään vinyylin rahina ei alunperin ollut mikään toivottu efekti, vaan se pyrittiin minimoimaan.
Nouseva kompressointi ja expandointi
Tähän asti olemme käyneet läpi, mitä on laskeva kompressointi ja laskeva expandointi. Sanaa “laskeva” ei ole tähän mennessä käytetty, koska se on kompressoinnissa oletusarvo, mutta on olemassa harvinaisempi, toisinpäin toimiva kompressointitapa nimeltään “nouseva kompressointi”. Nouseva kompressio toimii “normaalin”, laskevan kompression sijaan niin, että se voimistaa treshold-rajan ali meneviä ääniä, muttei vaikuta rajan yli menevään ääneen (päinvastoin kuin jo selitetyssä, laskevassa ekspansiossa, jossa rajan ali meneviä ääniä hiljennetään).
Nouseva ekspansio taas toimii siten, että treshold-rajan yli meneviä ääniä voimistetaan, mutta rajan ali menevälle äänelle ei tapahdu mitään (päinvastoin kuin normaalissa kompressiossa, jossa rajan yli meneviä ääniä lasketaan). Kompressoinnissa laskeva kompressio on oletus. Expanderista puhuttaessa taas nouseva prosessointi on jopa yleisempää, joten uutta expanderia kokeillessa on hyvä varmistaa kumpaan suuntaan sitä nyt ekspandoidaankaan. Jos jokin prosessori tarjoaa erilliset vaihtoehdot gate ja expand, tarkoittaa gate varmastikin laskevaa prosessointia ja expand tässä yhteydssä hyvin varmasti nousevaa prosessointia.
Tulevien lukujen sanahirviöihin tutustuessamme voit soveltaa tulevia uusia sanoja (kuten rinnakkais- m/s- ja monialuekompressio) myös ekspansioon ja nousevaan kompressointiin, vaikkei niistä erikeen mainittaisi.
Nouseva ratio
Ratio-arvo määrittää myös nousevan dynamiikkaprosessoinnin määrän niin kompression, kuin ekspansion suhteen. Laskevan prosessoinnin ratio voi olla jopa yhden suhde äärettömään, jolloin saadaan aikaan täysin vaimentava gate ja tai täysin, tiiliseinämäisen tarkka limiter.
Nousevassakin prosessoinnissa voi olla korkea ratio, mutta sen on oltava pienempi kuin yhden suhde äärettömään. Ääntä voi nimittäin laskea teoriassa loputtoman hiljaiselle, mutta äänen nostaminen loputtoman voimakkaaksi on mahdotonta.
Selkenikö? Mennäänpä eteenpäin