Dual-kompressio ja MS-kompressio
Ennen näiden eksoottisten termien avaamista tarkennetaan, mistä kompressiosta olemme tähän asti puhuneet. Wanhoina, musiikkitekniikan loiston kannalta huonompina aikoina (100 vuotta sitten) kaikki taltioitu ja toistettu ääni oli yksikanavaista eli monoa. Nykyinen kaksikanavainen ääni, eli stereoääni mahdollistaa äänimaailmat myös leveyssuhteessa kuunnellessamme musiikkia kahdesta suunnasta. Stereosignaali mahdollistaa vasemman ja oikean signaalin erilaisuuden.
Dawissa on mahdollista valita mono- tai stereoraita. Äänittäessä yksittäistä raitaa yksittäisellä mikrofonilla, signaali on joka tapauksessa yksikanavainen ja se kuuluu äänittää monoraidalle. Monokanavaa kompressoidessa (tai muuten prosessoidessa) on vain tämä yksi kanava, joka tosin lopulta muuntuu kahdeksi identtiseksi monokanavaksi. Kuunnellessasi monoääntä stereosäänentoistolla ääni kuulostaa tulevan keskeltä, mutta todellisuudessa se ei tule, vaan kuulet vasemmasta ja oikeasta kaiuttimesta täysin saman signaalin.
Monokanavan kompressointi koskee yksinkertaisesti vain yhtä monokanavaa. Tätä on monokompressio.
Kaksikanavaisella raidalla eli stereoraidalla taas käytetään normaalisti stereokompressoria, tarkemmin sanottuna linkitettyä stereokompressoria. Linkitetty stereokompressori toimii siten, että vasemman ja oikean kanavan signaalit ovat kompressoriin nähden linkittyneet ja kompressori reagoi molempiin kanaviin yhdessä, eikä kanaviin erikseen. Aina aktivoituessaan (eli tresholdin ylittyessä) kompressori laskee molempia kanavia saman verran. Tässä tapauksessa, jos jossain kohtaa vasemmassa kanavassa on voimakas, tresholdin ylittävä ääni, kompressori laskee myös oikeaa kanavaa, vaikkei oikean kanavan äänimateriaali menisi tresholdin yli, vaan ainoastaan vasemman (ja sama toisinpäin).
Dual-kompressointi
Dual-kompressointi (suomennettakoon erilliskompressointi) tarkoittaa sitä, ettei vasenta ja oikeaa kanavaa ole linkitetty, vaan kompressori vaikuttaa molempiin kanaviin itsenäisesti. Tällöin, jos vasemmassa kanavassa on jossain kohtaa piikki, joka ylittää tresholdin todella runsaasti ja oikeassa kanavassa on samanaikaisesti vain hieman kynnystason yli menevää materiaalia, kompressori leikkaa vasenta kanavaa nyt rajummin kuin oikeaa. Linkitetyn kompressorin toimintahan tässä kohtaa olisi se, että myös oikeaan kanavaan tulisi yhtä raju lasku, kuin mitä vasempaan.
Jos stereoraidan vasen ja oikea kanava jaettaisi omaksi kahdeksi täysin omille puolilleen panoroiduksi monoraidaksi ja näihin kahteen monoraitaan laitettaisiin omat monokompressorit, se vastaisi dual-kompressorin käyttöä stereoraidassa.
Kaikki kompressorit eivät tarjoa mahdollisuutta dual-kompressointiin. Kompressorissa, jossa siihen on mahdollisuus, on yleensä myös mahdollisuus myös control-linkin poistamiseen tai pitämiseen, eli siihen, voidaanko kanaville tehdä eri asetukset, vai muokkautuuko toisen kanavan asetus identtiseksi toista muokatessa. Jos asetukset ovat linkattuina, tresholdin tai ration muuttaminen toisessa kanavassa muuttaa automaattisesti toisenkin kanavan asetukset samaksi. Jos asetukset taas eivät ole linkattu, vasemman ja oikean kanavan kompressio voidaan toteuttaa täysin eri asetuksilla. Suosittelen lähtemään liikkeelle linkatuista asetuksista.
Miksei vain aina käyttää dual-kompressoria? Tässä tekniikassa on se huono puoli, että se muuttaa äänen stereokuvaa. Ajatellaan vaikka laittavamme kaikki soittimet sisältävä raita lopuksi dual-kompressorin läpi. Nyt vasemmalla iskevä voimakas rumpu vaikuttaa siihen, että vasemman kanavan kaikki eri soittimet hiljentyvät hetkeksi vasemmalta kanavalta, mutta eivät oikealta, ja siksi kuulostavat kuuluvan hetken aikaa enemmän oikealta. Tämä stereokuvan muuttuminen ei välttämättä ole ongelma, varsinkaan jos kompressoidaan vain kevyesti, mutta kannattaa ottaa tämä huomioon dual-kompressoria käyttäessä.
Itse suosin dual-kompressoria usein jossain kohtaa miksaustani. Saatan käyttää sitä hienoisesti bus-raidassa, jonne olen ajanut kaikki vokaalini, joista osaa on panoroitu runsaasti eri puolille stereokuvaa. Teen kompressorilla maksimissaan n. 1-3dB vähennystä ääneen ja tämänkin yleensä vain 70-80% märkää signaalia käyttäen (edellisessä luvussa puhuttiin kuivaa ja märkää signaalia yhdistävästä rinnakkaiskompressiosta). Näen sen tasapainottavan kokonaisuutta.
Dual-tekniikkaa voi käyttää myös limiterin kanssa.
On myös kompressoreita, jotka tarjoavat mahdollisuuden sekoittaa linkitettyä stereokompressiota ja dual-kompressiota.
Api2500-kompressori tarjoaa vaihtoehdon pitää kanavat täysin linkittämättä, tai linkittää ne 50-, 60-, 70-, 80-, 90- tai sataprosenttisesti. Kuvassa Waves-valmistajan mallinnos.
M/S-kompressointi
Kirjainyhdistelmä “m/s” tulee sanoista “mid” ja “side”. Suomennetaan “keski” ja “sivu”. Kyseessä on siis suomennettuna keski/sivu-kompressointi. M/S-menetelmässä ei käsitellä vasenta ja oikeaa signaalia, vaan erikseen sitä materiaalia, mikä kuuluu steroraidassa keskeltä, ja erikseen sitä, mikä kuuluu sivuilta. Stereosignaali helppo muuntaa m/s-muotoon.
Keskisignaali saadaan summaamalla vasemman ja oikean kanavan materiaali keskenään.
L + R = MID
Sivusignaali saadaan erottamalla oikean kanavan signaali vasemman kanavan signaalista.
L - R = SIDE
Vaihtoehtoinen ilmaisu mid/side-sanastolle onkin sum/difference (summa/erotus)
Kompressori, jossa on mahdollisuus m/s-kompressioon, kääntää stereosignaalin m/s-muotoon ja prosessoinnin jälkeen stereomuotoon, joten sitä ei tarvitse miksaaja itse erikseen tehdä.
Tämä kompression muoto voi olla hyvä hallitsemaan materiaalia, joka sisältää keskellä olevia ja sivulla olevia elementtejä. Sitä voi käyttää vaikkapa ryhmä-bussissa joka sisältää useita instrumentteja tai sitten master-bussissa.
Kuten stereokompressointi, myös m/s-kompressointi voidaan toteuttaa niin, että kaksi erillistä kanavaa ovat joko linkitettyinä tai sitten eivät. Keskisgnaalin ylittäessä tresholdin, linkitetty m/s-kompressori laskee myös sivusignaalia ja päinvastoin. Linkittämättömässä m/s-kompressoinnissa keski- ja sivusignaalit prosessoituvat täysin itsenäisesti. Linkittämättömästä m/s-kompressiosta voidaan käyttää termiä “dual m/s-kompressointi”.
Kuten linkittämättömässä stereokompressoinnissa, myös linkittämättömässä m/s-kompressoinnissa voi syntyä haitallisia stereokuvan heilahduksia ja muita ongelmia ja sitä tulee käyttää harkiten. Kuten dual komprerroinnissa, myös dual m/s-kompressoinnissa on mahdollista pitää kummankin kanavan asetukset linkitettynä tai sitten linkitämättömänä.
Fairchild 670 on yksi suosituimmista m/s-ominaisuudet sisältävistä kompressoreista ja oman plugarimallinnoksensa siitä ovat tehneet Universal Audio, Waves, IK Multimedia ja Slate Digital.
M/S-kanavoinnin hyödyntäminen ei ole kompressoreiden yksinoikeus, myös esim. Jotkin eq:t tarjoavat myös mahdollisuuden prosessoida stereoäänen summaa ja erotusta erikseen. Näistä esimerkkeinä suosittu Fabfilter Pro-Q ja ilmainen TDR Nova.
Kiinnostaako sidechain?