Delay tutuksi
Tämä luku tuli niin viiveellä että meinasin jo delayta
Delay time ja feedback
Delay-efektin tärkeimmät kaksi ominaisuutta ovat viiveen nopeus (Delay time) ja viive-efektin kesto (Feedback, suomeksi lausuttuna fiidbäk).
Delay time, vapaa vai synkronoitu?
Viiveen kesto voi olla lyhimmillään niin lyhyt, että alkuperäisen äänen jälkeen tuleva viive-efektin tuottama äänimateriaali ei edes erotu alkuperäisestä äänestä, vaan korva erottaa vain yhden äänen, vaikka alkuperäisen äänen jälkeen sen päälle tulisi useitakin viivästettyjä kopioita. Delay-efektin maksimikesto voi olla teoriassa kuinka pitkä tahansa, mutta useat plugarit rajoittavat maksimiajan alle kymmeneen sekuntiin.
Delay voidaan myös synkronoida sen mukaan, mikä on projektin tempo (eli nopeus). Tällöin delayn maksimiaika on usein yksi tai kaksi tahtia. Kun voimisteluohjaaja laskee biisin mukaan neljään, “yy, kaa, koo, nee”, on kulunut yksi tahti.
Feedback, paljonko laitetaan?
Delayn feedbackin ollessa nollassa, toistettava ääni toistuu vain yhden kerran, eli toistettua ääntä ei enää lainkaan syötetä takaisin uudelleentoistettavaksi (feedback on suomeksi "takaisintoisto"). Hyvin voimakas feedback voi taas jättää toistettavan äänen soimaan, ilman että se lainkaan sammuu ja niin, että se alkaa jopa kiertämään ja tuottamaan ylimääräistä vinkunaa. Tällä tavalla voidaan saada luotua ääniefektejä, joita voidaan lisäksi prosessoida eri tavoin, vaikkapa filttereillä. Normaalissa, instrumenttia tehostavassa käytössä feedback pidetään kuitenkin pienempänä, niin että ääni hiljenee selkeästi jokaisella toistokerralla.
Feedback toimii eri plugareissa yleensä oletuksena lineaarisesti (tasaisesti edeten). Feedback-nappia vääntämällä päätetään jokin prosenttiarvo ja jokaisen uuden viiveäänen äänenvoimakkuus on tämä määritelty prosenttiarvo edellisestä. Jos feedback on vaikkapa 50%, ensimmäinen alkuperäisen “hei”-äänen jälkeinen “hei” on tästä puolet hiljemmalla, seuraava taas tästä puolet hiljemmalla jne.
On myös työkalukohtaisesti mahdollista, että feedbackin käyttäytyminen voidaan säätää toimimaan muulla tavoin. Esimerkiksi siten, että ensimmäiset viiveäänet kuuluvat kovaa, ja seuraavat siitä yhtäkkiä paljon hiljempaa.
Delayn stereoaspekti
Elämme stereoaikoja, ystävä hyvä. Se tulee ottaa huomioon myös delayn käytössä. Ollessaan monoraidalla inserttinä, delay toimii monona. Vaikka delay voisi luoda stereomateriaalia, se kuullaan monoraidalla täysin monona. Toki jos monoraitaa panoroidaan, myös viivästetty signaali kallistuu vasemmalle tai oikealle samassa suhteessa alkuperäisen signaalin kanssa.
Aux-kanava, johon monoraita lähetetään voi kuitenkin olla stereokanava. Lähettäessä monokanavasta monosignaalia aux-kanavaan joka on stereokanava, yksittäinen monoraita muuntuu kaihdeksi identtiseksi kanavaksi stereoraidassa (vasen ja oikea) mikä on käytännössä sama asia kuin monokanava. Kaikki mono- ja stereoraidathan joka tapauksessa päätyvät lopulta master-raidalle, joka on stereoraita.
Jos äänität vaikkapa laulusi monoraidalle, voit muuntaa sen heti stereoraidaksi ja prosessoida sitä stereoprosessoreilla, eikä siinä käytännössä ole mitään eroa. Joudut kuitenkin silloin prosessoimaan turhaan kahta kanavaa yhden sijaan ja siksi onkin yleensä järkevämpää prosessoida monokanavaa monoraidalla monotyökaluilla (monot jalassa jos on talvi?) ja vasta sitten lähettää se stereona olevalle bus-raidalle tai master-raidalle.
Älä kompastu monoihin
Joissain plugineissa on kytkin, josta voi valita toimiiko se monona vai stereona. Joistain plugineista taas on erikseen stereo- ja monoversionsa. Yleensä stereoversio on se oletus, missä ei ole erikseen mainintaa asiasta ja monoversiossa lukee sulkeissa “mono”, pluginin nimen perässä. Muista, varo asettamasta vahingossa monopluginia stereoraidalle, vaikka stereoraita sisältäisikin vain kaksi identtistä kanavaa ja siten kuulostaisi monolta.Tämä riippuu pluginista, mutta jotkut monopluginit toimivat stereoraidalla siten, että ne prosessoivat vain raidan vasenta kanavaa. Jos miksaamasi ääni kuulostaa yllätten ihan muulta miltä sen piti kuulostaa, tarkista ettet ole vahingossa lisännyt monopluginia stereoraitaan, ennen kuin soitat hätänumeroon.
On myös plugineita, jotka adaptoituvat automaattisesti mono- tai stereopluginiksi sen mukaan, kummanlaiselle raidalle ne on asetettu.
Yleensä silloin ei käy aiemmin esiteltyä, ainoastaan toisen raidan prosessointia, vaan monona toimiva plugin stereoraitaan laitettuna prosessoikin stereoraidan vasemman ja oikean kanavan summaa.
Stereo delay
Stereomateriaalia (Keskenään erilaista materiaalia vasemman ja oikean kanavan välillä) sisältävällä raidalla kannattaa käyttää stereodelaytä, jolloin viivästetty signaali soi myös stereona. Usein delay voi sisältää myös mahdollisuuden päättää stereokuvan leveyden, jolloin signaalin vasen ja oikea kanava voivat olla suppeammin tai sitten leveämmin panoroituna sivuille, kuin alkuperäinen stereosignaali.
Stereodelay voi tarjota myös mahdollisuuden tehdä vasemman ja oikean kanavan viivästyksen välillä pienen eron, niin pienen, etteivät äänet kuulosta erilisiltä. Tällä tavoin stereokanavalla stereodelayhyn lähetetystä monosignaalistakin voidaan tehdä stereoääni, kun kanavien välinen viive (suuruusluokaltaan n. 10ms) saakin äänen kuulostamaan tulevan sivuilta eikä keskeltä.
Ping pong-delay
Delayn vakiovalikoimaan kuuluu myös ping pong-vaihtoehto. Ping pong-delay toimii niin, että äänen viivästykset pomppivat vuoroin vasemmalla, ja vuoroin oikealla puolella, aivan kuin vasen ja oikea kanava pelaisivat pingistä. Ping pong-delayllä saa usein hyviä, mielenkiintoisia tuloksia aikaan. Sen sijaan, että ääni kaikuisi yhdessä kohtaa stereokuvassa itsensä kanssa päällekäin, se kaikuukin eri kohdissa vuorotellen. Ping pong-muodossa delay-plugin yleensä muuttaa stereoäänen ensin monoksi tai yksinkertaistaa sitä, koska vahvasti vaikkapa vasemmalle panoroitu stereoääni ei ei kuulostaisi tulevan vuorotellen eri puolilta, sillä se itsessään soisi jo vahvasti vasemmalla ja tämä olisi vastoin ping pongin ideaa. Ping pong-delayssä voidaan määrittää, hyppiikö delay täysin vasemmassa ja oikeassa laidassa vaiko keskemmällä, jopa vain hieman keskikohdan ympärillä. Ping pongin ensimmäinen heijastus alkaa yleensä oletuksena vasemmalta, mutta se voidaan määrittää alkamaan myös oikealta.
Ping pongin pimeä puoli
Ping pong-delaytä käytetään paljon ja se on monesti hyvä ratkaisu, mutta siinä on varjopuolensa. Varsinkin, jos delaytä käytetään moneen eri raitaan, niin että se alkaa aina vasemmalta puolelta, se voi alkaa kuulostaa huonolta, koska äänet toistuvat aina vasemmalla ensiksi ja siksi myös kovemmalla, ja vasta sen jälkeen oikealla hiljemmalla (ja sitten taas vasemmalla vielä hiljemmalla jne., feedbackin määrästä riippuen). Asia on syytä ottaa huomioon, varsinkin jos paljon materiaalia ajetaan saman ping pong delayn läpi.
Samantyylinen, vaihtoehtoinen tapa ping pong delaylle on panoroida viivekanavaa erikseen jälkikäteen. Tämä tyyli toimii tietenkin vain aux-kanavissa, koska jos delay laitetaan alkuperäiseen kanavaan insertiksi ja panoroidaan, myös alkuperäinen ääni kallistuu mukana. Tällöin voidaan tehdä vaikkapa itse suunniteltu panorointiautomaatio ja kopioida se (jolloin sitä voidaan muuttaa eri kohdissa), tai ehkäpä vielä parempi tyyli on käyttää delayn perässä autopan-pluginia, eli työkalua, joka automaattisesti (määritellyn nopeuden mukaan) panoroi ääntä vuorottaisiin suuntiin. Tämän panoroinnin rytmi voi olla eri kuin delayn rytmi.
Paljonko laitetaan?
Jos instrumenttiin laitetaan delay “pysyvästi” niin, että instrumentti menee efektin läpi jatkuvalla syötöllä, on parempi käyttää rauhallista delaytä, jottei äänimaailma puuroudu. Rauhallisella tarkoitan sitä, ettei delay ole liian pitkä, eikä liian kovalla. Toinen juttu taas on ajaa vaikkapa laulun viimeinen tavu delay-efektiin, jolloin pidempi ja voimakkaampikin delay voi olla toimiva. Esim. dub-musiikissa on yleistä ajaa yksittäinen rummunisku voimakkaan delay-efektin läpi jolloin delay toimii ikään kuin omana instrumenttina. Myös send-lähetyksen määrä on daweissa automoitavissa, joten voit pitää voimakkaan delayn päällä aux-kanavassa koko ajan, mutta automoida lähetettävän raidan niin, että se lähettää signaalia aux-raitaan vain yksittäisissä kohdissa.
Katse kohti rytmejä
Nuottijärjestelmän rytmitysten osaaminen ei ole pakollista osatakseen käyttää delay-efektiä, mutta ymmärtääkseen projektin tempoon synkatun delayn tarjoamia nopeusvaihtoehtoja tai keskustellessa delayn aika-arvoista, helpottaa kyllä paljon, jos ymmärtää mikä on neljäsosanuotti tai pisteellinen kahdeksasosanuotti. Nuottien eri aika-arvoilla voidaan määrittää jonkin soittimen soitettavan äänen pituus ja samat aika-arvot pätevät myös viive-efektin välimatkojen pituuteen.
Otetaan siis välissä pikainen rytmikurssi!