Erinäisiä huomioita (eq)
Opettele ekuttamaan
Joidenkin erikoisefektien kanssa voi vahingossa saada hauskoja soundeja kokeilemalla vain vääntää eri nappuloita. Eq:n kanssa olisi hyvä ymmärtää, mitä on tekemässä eikä vain summamutikassa kokeilla kuulostaako jonkin nappulan vääntäminen hyvältä. Miksaustyöasema ei kylläkään ole mikään ydinvoimala, joten tietenkään ei ole vaarallista myöskään vain väännellä nappuloita kokeilumielessä. On kuitenkin tärkeää opetella perussääntöjä ja yleisiä tapoja eq:n käyttämiseen, jotta näitä sääntöjä voi rikkoa. Joskus “väärä” tapa voi olla juuri se oikea.
Presetit
Preset (esiasetus) on ominaisuus, joita plugareissa yleensä tulee mukana. Presetit ovat ennalta tehtyjä asetuksia erilaisia tarpeita varten ja ovat usein nimetty sen mukaan, millaiseen käyttötarkoitukseen ne on suunniteltu. Eq-presetin nimenä voi olla vaikka “Male vocal” eli miehen ääni, jossa on filtteröity miehen äänen minimitaajuutta matalammat taajuudet ja tehty korostus jonnekin, vaikkapa yläkeskialueelle, missä miehen äänen tärkeät taajudet saattaisivat korostua. Toinen preset voi olla rumpu-bussiin suunniteltu “Punchy drums”-preset, jossa on vaikkapa korostettu ala-keskialueen iskeviä taajuuksia ja leikattu keskialuetta tehden tilaa muulle.
Hyöty preseteissä on se, että yhdellä napinpainalluksella voidaan saada asetuksia, jotka voivat parantaa ääntä ja luotua ehkä jotain sellaista,mitä ei olisi muuten keksinyt kokeilla. Senkin jälkeen, kun jokin preset on valittu, on yhtälailla mahdollista muuttaa mitä tahansa asetuksia, kuin lähdettäisiin liikkeelle pluginin oletusasetuksista (joka myös on preset).
Jos alusta lähtien rakentaa soundin luomisen presettien varaan, voi työkalujen käytön oppiminen jäädä puolitiehen, eikä aloitteleva miksaaja opi löytämään omia luovia ratkaisuja audion muokkaukseen. On myös toinen ongelma: Vaikka preset “male vocal” olisi kenen tahansa jenkki super ammattilaisen luoma esiasetus, se ei tarkoita, että se olisi paras eq-asetus juuri sinun miksaamaasi ääniraitaan. Tämä superammattilainen ei ole ollut kuulemassa millä mikillä, missä huoneessa ja varsinkaan, millä äänellä sinun ääniraitasi on tehty.
On parempi, jos eq- (ja muut) asetukset tehdään kyseistä, muokattavaa ääniraitaa kuunnellen eikä vain yleispäteviä suuntaviivoja hipoen. Minulla ei ole syytä (eikä kyllä valtuuksiakaan) kieltää sinulta presettien käyttöä, mutta suosittelen varsinkin eq:n kanssa välttämään liiallista tukeutumista niihin. Erästä Suomessa vieraillutta jenkki (super) luennoitsijaa lainaten: Never trust a preset (Älä koskaan luota esiasetukseen).
On myös mahdollista itse tallentaa omia presettejä. Jos saman artistin samantyyppistä lauluääntä on äänitetty samalla mikrofonilla samassa tilassa samantyyppistä biisiä varten kuin viime viikolla ylitarkasti miksatussa projektissa, ääneen luultavasti sopivat - arvastit oikein - samantyyppiset eq-asetukset. Itselläni on omaa ääntäni varten tekemiäni eq- ja muita presettejä, joista saatan hyvinkin lähteä liikkeelle. En pidä toisesta projektista peräisin olevia asetuksia sellaisenaan paitsi ehkä joskus erityisen kiireisenä, sateisena ja laiskana päivänä. Muiden tekemiä valmiita eq-presettejä en ole itse koskaan oppinut käyttämään. Sen sijaan kaikuja ja muita erikoisempia efektejä tehdessäni saatan hyvinkin lähteä liikkeelle valmiista presetistä ja jopa käyttää sitä sellaisenaan.
Kuuntelun taajuusvaste
Kuuntelun taajuusvaste tarkoittaa sitä, kuinka tarkasti kuultava ääni vastaa tallennettua ääntä. Sitä tarkempi taajuusvastte, mitä vähemmän eri taajuusaluella tapahtuu vääristymiä kuulokkeiden, kaiuttimen ja huoneen johdosta. Hyvä taajusvaste on tärkeää kaiken miksauksen, mutta erityisesti taajuuskorjaimen käytön kannalta.
Jossain toisessa oppaassa saatetaan neuvoa, että on parempi miksata halvoillakin kaiuttimilla huonosti akustoidussa huoneessa, kuin hyvillä kuulokkeilla, vaikka taajuusvaste onkin paljon vääristyneempi. Perusteluina tähän on se, että kuulokkeilla kuunnellessa vasen korva kuulee vain vasemman kanavan signaalin ja toisinpäin. Voit tehdä itse omat ratkaisusi, mutta jos kuuntelet minua, satsaat ensin kuulokkeisiin, jotta voit kuunnella eri taajuuksien suhteet vähemmän värittyneenä, kuin miten kuulet ne kaiuttimilla soivassa (ei akustoidussa) huoneessa. Huoneessa syntyy huoneen muotoon ja kokon perustuvia resonansseja, ja jotkin tietyt taajuudet saattavat korostua erittäin paljon, kun taas jotkut kadota miltei kokonaan. Saatat huoneen takia leikata jotain resonanssitaajuutta huolella, tai korostaa jotakin taajuutta, koska kuulet että ääni tarvitsee sitä. Muualla kuunnellessa saattaakin käydä ilmi, että korjasit huoneen aiheuttamia vääristymiä, etkä ääniraidasta itsestään johtuvia ongelmia.
Onko siis parasta olla täysin ilman kaiuttimia? Pois se! Parasta on tietenkin, jos käytössä on riittävän kaiuton huone ja vähintään yhdet hyvät studiomonitorit. Kuulokkeilla miksatessa on hyvä tarkistaa myös, miltä miksaus kuulostaa kaiuttimista ja sama toisinpäin.
Tsekkaa soolona
Yksi tapa kuunnella mitä audioraita “on syönyt”, on välillä kuunnella jotakin taajuuskaistaa soolona. Kuunnellessa pelkästään tiettyä aluetta, pystyy paremmin eroittamaan mitä se sisältää. Jos parametrisessa eq:ssasi ei ole vaihtoehtona kuunnella bandia (kaistaa) soolona, yksi tapa on käyttää käyttää band-pass filteriä ja kuunnella sillä eri taajuusalueita yksinään.
Masking
Termi “masking” eli peittäminen tarkoittaa sitä, että samalla taajuusalueilla samaan aikaan soivista äänistä kovempiääninen peittää toisen. Kaksi soitinta voivat soolona kuulostaa täysin siltä, miltä pitää, mutta soitinten soidessa yhdessä, toinen ei meinaakaan erottua. Jos löydetään alue, jolla tätä peittämistä tapahtuu, voidaan toista soitinta leikkaamalla tehdä tilaa niin, että molemmat soittimet erottuvat paremmin. Soittimia ollessa paljon, kaikki vaikuttavat toisiinsa ja tilanne voi olla paljon monimutkaisempi, mutta kaksi soitinta saattavat erityisesti kilpailla tilasta.
Nuoruuden resonanssimuisto
Erotamme paremmin taajuuksien korostamisen, kuin leikkaamisen. Yksi mieleen jäänyt ahaa-elämys oli, kun katselin nuorena erään ammattilaisen miksaavan ääntäni ja näin, kuinka hän käytti erittäin ohuen taajuuskaistan eq:ta ja korosti sillä eri taajuuksia löytääkseen äänestäni häiritsevät taajuudet ja leikatakseen sitten niitä. Omaksuin itsekin tämän tekniikan, ja yleensä tehdessäni eq-leikkauksen, varsinkin ohuen sellaisen, käytän ensin hetken korostavaa eq:ta kuunnellakseni taajuuksia, joita olen leikkaamassa. Todella voimakas korostaminen ohuella eq:lla on tosin epämiellyttävää millä tahansa taajuudella, joten on syytä pitää varansa ettei tule leikanneeksi taajuutta vain siksi, että se vahvasti korostettuna kuulostaa epämiellyttävältä.
Huomaa asteikkosi
Parametriessä eq:ssa on usein mahdollisuus säätää desibeliasteikkoa jonka sisällä ekutus tapahtuu. Suppea asteikko voi olla vaikkapa 6 dB nollasta ylöspäin ja päinvastoin. Silloin maksimisuuri boostaus tai leikkaus, joka voidaan tehdä, on 6 dB. Laaja asteikko voi olla 32 dB ylöspäin ja saman verran alaspäin. Jos ei ole tarvetta todella suuriin muutoksiin, kannattaa mielummin pitää asteikko suppeana. Laajalla asteikolla saattaa helpommin huomaamatta tehdä liian suurpiirteisiä ratkaisuja.
Älä unohda volumea
Sinulla on ehkä uusi super eq jossa on vilkkuvalo ja kaikkea, älä siitäkään huolimatta aliarvioi volumefaderin voimaa. Säätämällä eri ääniraitojen voimakkuuksia, vaikutetaan samalla niiden taajuustasapainoon. Jos teet eri instrumenteille rajuja taajuuskorjauksia sinne tänne, voi olla että tekemäsi muutokset eivät sittenkään palvele kokonaisuutta laitettuasi tämän jäkeen instrumenttien volumesuhteita paremmin kohdilleen. Toisaalta instrumenttien lopullisia suhteita on helpompi arvioida kun niille on jo tehty tarvittavia eq toimenpiteitä. Ei ole yhtä tehdasmaisen oikeaa järjestystä tehdä asioista miksatessa ja monesti eri toimenpiteitä tehdäänkin limittäin niiden koko ajan vaikuttaessa toisiinsa.
Voit siirtyä Sanakertaukseen tai jatkaa suoraan seuraavaan osioon.