Etappi-tarinan kolmas etappi: Säröefekti
Tähänastisien etappiemme aikana saturaatio on ollut muun prosessoinnin sivutuote. Jännittävään tarinaamme tuli nyt yllättävä käänne! Äänisignaali matkaa kompressorin jälkeen säröefektin läpi. Kuten sähkökitaristit tietävät, säröefektin koko pointti on luoda ääneen saturaatiota/säröä. Tässä interaktiivisessa tarinassa saat itse päättä onko säröpedaalimme pehmeämpi putkivahvistimen luonnollista yliohjausta jäljittelevä overdrive, enemmän harmonisia yliaaltoja tuottava, agressiivisemman kuuloinen distortion vai lähes synteettisen kuuloinen, hyvin voimakkaasti ääntä muokkaava fuzz.
Kaikki mitä sähkökitaristi tarvitsee (vahvistin, shampoo pitkille hiuksille, läjä erilaisia efektipedaaleja) löytyy nykyisin myös hyvin mallinnettuna softana. Erilaiset säröt voivat toimia myös monessa muussa tarkoituksessa, kuten laulussa. Izotope Trash on esimerkki monipuolisesta softasäröstä, jolla voi määrittää myös särön arvoja erikseen eri taajuusalueille.
Rinnakkaissärö
Siinä, missä kevyt saturaatio halutaan usein pitää 100% märkänä, vahva särö voi toimia esim. laulussa paremmin niin, että särötetty ääni ja kuiva ääni soivat yhdessä (jolloin laulusta saa paremmin selvää). Moni säröplugari (esim. Analog obsessionin ilmainen distox) tarjoaa mix-knobin osana palettiaan, jolloin kuivaa signaalia on mahdollista vaivattomasti yhdistää prosessoidun kanssa. Voit myös harkita tehdä säröplugari-aux-raidan pelkästään yhtä instrumenttia varten ja hallita kuivaa ja särötettyä ääntä sitä kautta. Tämän taktiikan etu on se, että särötettyä raitaa voidaan erikseen vielä filtteröidä tai muuten efektoida. Esim. lauluun toimii yleensä paremmin särö rinnakkaisena kuivan signaalin kanssa ja niin, että säröstä on kaikkein matalimmat ja ja ehkä myös korkeimmat taajuudet filtteröity pois, selkeyden vuoksi. Sähkökitarassa taas voi huoletta pitää pelkän 100% särötetyn ja efektoidun signaalin.
Olen nähnyt myös masteroinnissa koko valmiin mixin lähetettävän kohtuullisesti saturoituun/särötettyyn aux-kanavaan niin, että itsessään härön kuuloista särötettyä raitaa sekoitetaan (vain hieman) alkuperäiseen raitaan. Tällä tavoin biisiin voidaan saada hieman lisää särmää, mutta viaton kuulija ei edes huomaa kuuntelevansa särötettyä rinnakkaisraitaa dominoivan alkuperäisraidan rinnalla.
Myös säröefekti (pedaali, laite, plugari…) tuottaa ääneen ensin vain pientä väriä ja sitten voimakkaampaa, sitä mukaa mitä voimakkaammin ääntä ajetaan sisään.
Sigge entistä värittyneempänä matkattuaan distox-särön läpi. Distoxissa on automaattisesti auto gain, joten kun ääntä aletaan huudattaa, sen voimakkuus pysyy kuitenkin mahdollisimman samana. Tämä nopeuttaa työkalun käyttöä ja esim.automaatioiden tekoa. Jos vaikkapa vokaaleihin halutaan johonkin kohtaan erityisen paljon säröä, distoxin input voidaan automoida siinä kohtaa kovemmalle ilman että output-leveliä tarvitsee erikseen automoida alaspäin.