EQ tutummaksi
Parametrinen eq, jonka kolmea eri muokkainta (Peak, shelf ja filter) kävimme läpi, voi hyvin riittää ainoaksi eq:ksi jota miksatessa käytetään. En sano, että on turhaa jo alkuvaiheessa ostaa jokin eq-plugin dawin omien stock pluginien kaveriksi, mutta väitän, että on paljon tärkeämpää käyttää aikaa eq:n käytön opetteluun, kuin rahaa eri eq:iden hankkimiseen paremman soundin toivossa.
Stock plugin ei välttämättä kuitenkaan sisällä kaikkia ominaisuuksia, joita jokin ulkoinen eq (Esim. suosittu Fabfilter Pro-Q tai ilmainen vaihtoehto TDR nova) tarjoaa. Puuttuva ominaisuus voi olla esim. mahdollisuus kuunnella äänen eri taajuusalueita soolona, joka voi auttaa hahmottamaan ääntä ja sen muokkaamisen tarpeita. Parannuksena voi olla esimerkiksi myös parempi eq:n analysaattori tai sellainen ylipäätään. Tai sitten osto-motiivina on pluginin tekoälyavusteisuus (Esim. Sonible smart eq). Tekoälyavusteinen eq voi vaikkapa analysoida sille syötettyä referenssikappaletta ja toteuttaa muutoksia tai antaa muutosehdotuksia referenssikappaleeseen verraten.
Analogimallintavat eq:t
Monia analogisia klassikko-eq:ita käytetään edelleen rautana. Näistä on tehty myös digitaalisia mallinnoksia, jotka kopioivat alkuperäisen laitteen käyttäytymisen mahdollisimman tarkasti.
Analgisessa eq:ssa ei ole näyttöä, josta voi tarkastella miltä tehtävät muutokset graafisesti näyttävät, saati sisäänrakennettua analysaattoria. Myös valittavat parametrit ovat usein rajallisia. Siinä missä nykyaikaisella eq:lla voi valita keskitaajuuden portaattomasti, monissa analogisissa eq:issa tämä tapahtuu portaittain (esim. 200Hz, 300Hz, 500Hz jne). Mitä Q-arvoon, moni analogi-eq on puoliparametrinen. Puoliparametrinen eq tarkoittaa sitä, että q-arvo ei ole erikseen säädettävissä. Verratessa puoliparametriseen eq:hun, parametrisesta eq:sta saatetaan käyttää myös nimitystä täysparametrinen eq . Eri analogiset eq:t saattavat myös tehdä omanlaisia, odottamattomia muutoksia taajuuskäyrään.
Kaikki mainitut analogi-eq:n ominaiset voivat kuulostaa miinukselta, mutta ne voivat olla myös plussaa. Puoliparametrisen eq:n q:arvoa ei voi säätää, mutta se saattaa automaattisesti muuttua leveämmäksi korostettaessa ja kapeammaksi leikatessa ja tarjota siten nopeamman workflown. Analogi-eq:n (tai mallinnoksen) uniikki, epälineaarinen taajuuskäyrä voi kuulostaa hyvältä ja olla juurikin syy, miksi joku eq on jäänyt klassikoksi. Vaikka tällaisen erikoisen käyrän lähes samanlainen toteuttaminen onnistuu tarkalla täysparametrisella eq:lla, se on vaikeaa ja vie aikaa.
Se, ettei kaikki ole säädettävissä ja miksaaja joutuu luottamaan enemmän korviinsa kuin grafiikkaan, ei välttämättä ole yhtään huono asia ja voi hyvällä tavalla vaikuttaa ratkaisujen tekoon. Tosin analogi-eq:ssakin on usein nähtävillä muutettavat desibelimäärät boostaus/leikkaus-säätimen yhteydessä.
On miksaajia, jotka eivät käytä analogimallintavia eq:ita ollenkaan ja saavuttavat silti huikeita lopputuloksia. Toiset taas (kirjoittaja mukaanlukien) suosivat mallinnoksia jatkuvasti niiden workflown, soundin ja miksei fiiliksenkin takia.
Samoin kuin miksaajan tuolin mukavuus, valaistuksen tunnelmallisuus ja kahvin laatu ovat tärkeitä tekijoitä, vaikka teoriassa irrelevantteja miksauksen kannalta, myös pluginien ulkonäkö ja fiilis voivat pelata roolia miksaajan elämässä. Ulkoisilla tekijöillä, kuten käyttöliittymän ulkonäöllä voi olla jotain väliä jos olet 300 päivää vuodesta dawin äärellä. Joku tykkää hienon näköisistä plugineista, toinen taas tykkää mahdollisimman pelkistetyistä ulkoasuista.
Analog Obsession on valmistaja, jonka analogimallinnoksissa on yksi erittäin hyvä puoli: Ne ovat ilmaisia.
Maksullisia plugineita saa useilta valmistajilta, mutta kenties kaikkein parasta tarjoaa Universal Audio.
Universal Audio Manley Massive Passive eq-mallinos ei ainoastaan palvele ja kuluta tehoja hyvin, vaan on myös uljaan näköinen. Vaikka nykyajan stereosoundi-standardin mukaan lopullinen kappale koostuu kahdesta kanavasta (vasen ja oikea), yksittäisiä raitoja (esim. lauluäänitys) käsitellään monona. Kuvan eq on mono-muodossa ja siksi vain vasen puoli on aktiivinen. Jos työkalu käsittelisi stereoraitaa, oikealla puolella olevat napit olisivat myös aktiivisia, mutta nyt ne eivät ole (sen huomaa siitä, ettei niissä pala ylhäällä boostausta tai leikkausta symboloiva valo). Keskellä olevasta LINK-näppäimestä voi myös poistaa vasemman ja oikean kanavan yhdistämisen eli linkkaamisen, jolloin vasenta ja oikeata kanavaa voidaan käsitellä erikseen stereokanavaa miksatessa. Satuitko muuten huomaamaan, että eq-asetukset ovat suurin piirtein samat kuin edellisen eq-kuvan asetukset, vaikkei niitä graafisesti näe tässä eq:ssa.
Graafinen eq
Graafinen eq on työkalu, jossa koko taajuusalue on jaettu kaistoihin (band) tasaisin väliajoin. Jokaiselle kaistalle on oma säätimensä, jolla voidaan boostata tai leikata kyseisen kaistan tajuusalueita, monesti skaalalla +/- 6d B tai +/- 12 dB . Graafisen eq:n kaistojen q-arvo on vakio, eikä työn jälki siksi yhtä pikkutarkkaa, kuin parametrisella eq:lla. Graafisen eq:n käyttö on suositumpaa live- kuin studiomiksauksessa.
Dynaaminen eq
Dynaaminen eq (eng. dynamic eq) on käytännössä yhdistetty eq ja dynamiikkaprosessori. (Voit palata tähän luettuasi dynamiikkaprosessorit-osion välissä kymmenen kertaa, kaikki tämä on sen jälkeen helpompi hahmottaa).
Normaalin parametrisen eq:n tavoin valitaan ensin kaista, johon eq vaikuttaa (perustaajuus ja q-arvo). Dynaaminen eq ei kuitenkaan normaalin eq:n tavoin boostaa tai leikkaa taajuuksia staattisesti. Sille asetetaan kompressorin tavoin jokin raja arvo ja vasta äänen ylittäessä tämän raja-arvon, eq aktivoituu ja leikkaa annettua taajuuskaistaa (sitä enemmän, mitä enemmän raja ylittyy kullakin hetkellä).
Puhuimme aikaisemmin siitä, miten kapeakaistaisella peak eq:lla voi leikata häiritseviä resonansseja eli kapeita taajuuskorostumia. Dynaamisen eq:n käyttäminen tähän voi olla hyvä ratkaisu, koska silloin koko taajuus (ja kapeasti sen ympäristö) ei tule leikatuksi koko ajan, vaan leikkaava vaikutus tapahtuu vain niinä hetkinä, kun resonanssitaajuus soi voimakkaasti.
Kaikki parametriset eq:t eivät tarjoa dynaamisen eq:n ominaisuuksia, mutta dynaamiset ominaisuudet sisältävää eq:ta voidaan käyttää myös perinteisellä staattisella tavalla. Jo mainitut, maksullinen Fabfilter Pro-Q ja ilmainen TDR nova, toimivat kummatkin myös dynaamisena eq:na.
Eräs tapa, jolla itse usein käytän dynaamista eq:ta on ryhmäkanavissa, erityisesti vokaaleissa ja yleensä ala-keskialueella. Ennen kuin vokaalit päätyvät ryhmäkanavaan, olen jo leikannut mielestäni liian korostuvat taajuudet yksittäisistä raidoista. Joskus kuitenkin niissä kohdissa, joissa useat vokaaliraidat soivat päällekkäin, raidat yhdessä muodostavat joissakin kohdissa korostumia, joille haluan tehdä jotakin. Laittamalla esim. 400Hz alueelle dynaamisen eq-kaistan, joka ei vaikuta ääneen ollenkaan, paitsi hienoisesti leikaten niissä kohdissa, joissa raitojen summauduttua syntyy erityisiä korostumia, saan helpotuksen tilanteeseeni.
Olemme puhuneet nyt vain leikkaavasta ominaisuudesta, mutta dynaamisen eq:n voi asettaa toimimaan myös niin päin, että tietyn kynnyksen ylittyessä valittuun taajuuskaistaan ei tapahdukaan leikkausta, vaan sen sijaan korostus.