Etappi-tarinan ensimmäinen etappi: Etuaste
Olipa kerran äänisignaali Sigge. Sigge joutui heti syntyessään hurjalle matkalle jonka seurauksena Sigge koki muuttuneensa paljon äänisignaalina. Heti syntyessään hän päätyi mikrofoniin ja muuttui sitä kautta ilmanpaineen värähtelystä sähköimpulssiksi. Mutta tämä oli vasta alkua. Mikrofonin johdon kautta sigge huomasi päätyvänsä ihmeelliseen suurennuskoneeseen, jota kutsutaan nimellä etuaste.
Etuaste äänen sävyttäjänä
Äänityksessä mikrofoni ei ole ainoa tekijä sen suhteen, miltä tallennettu ääni kuulostaa. Mikrofonipiuhassa kulkevaa signaalia ei sellaisenaan muuteta digitaaliseen muotoon tai vaikkapa tallenneta analoginauhalle, vaan se kuljetetaan etuasteen läpi, jonka tehtävä on vahvistaa äänisignaali riittävän kovalle voimakkuudelle mahdollisimman häviöttömänä ja lisäämättä kohinaa tai muuta häiriöääntä. Etuaste voi myös mallista riippuen tuoda ääneen miellyttävää väriä ja saturaatiota sitä enemmän, mitä kovemmin ääntä vahvistetaan etuasteen gain-säätimellä. Jotkut etuasteet taas ovat pidettyjä juuri siksi, että ne vahvistavat äänen mahdollisimman puhtaasti. Hyvistä etuasteista voidaan maksaa paljonkin niiden oman soundinsa takia. Huono etuaste voi nostaa kohinatasoa, vähentää äänen dynamiikkaa ja aiheuttaa jopa häiriöääniä.
Etuasteessa gain-säätimellä määritetään, kuinka paljon alkuperäistä ääntä voimistetaan. Äänittäessä on hyvä aina alkuun etsiä sopiva äänitystaso. Jos ääntä vahvistetaan liian vähän, sen kohinasuhde on korkeampi kun sitä myöhemmin jo talletettuna voimistetaan. Jos etuaste on taas liian kovalla, ääni alkaa säröytyä. Tosiaan, joskus ääntä nostetaan tarkoituksella hieman “liikaa” etuasteeseen tavoitteena miellyttävä äänen rikastuminen.
Äänittäessä ääni menee aina ensin etuasteen kautta. Ulkoisen erillisen etuasteen, mikseripöydän etuasteen, äänikortin oman etuasteen tai USB-mikrofoneissa mikrofonin sisäisen etuasteen kautta. Kuitenkin myös erilaisia etuasteita ja niiden tapaa värittää ääntä on mallinnettu ja monet käyttävät näitä mallinnoksia äänitettyyn (tai syntetisoituun) ääneen. Etuastemallinnoksen yliohjauksella on turvallisempaa leikkiä ja kokeilla verrattuna etuasteen liian kovaan yliohjaukseen äänitystilanteessa, koska asetuksia voidaan milloin tahansa vaihtaa tai poistaa vaikkapa koko plugari pois instertistä haluttaessa. Äänitysvaiheessa säröytyneenä tallennettua ääntä ei taas niin vain palauteta.
Valmistajan Analog obsession plugin “Brit Pre”, joka mallintaa arvostetun Neve-miksauspöydän etuastetta on suositukseni ilmaisesta mallintavasta pluginista. Saman valmistajan ilmainen “BritChannel” taas sisältää etuasteen lisäksi myös mallinnoksen kyseisen pöydän eq:sta.
Itse käytän Universal Audion “Manley Tube Preamp”-pluginia pääasiallisena etuastemallinnoksenani. Perinteisesti etuaste tulee signaaliketjussa ensimmäisenä. Mallintavaa plugaria voi kuitenkin käyttää myös muualla signaaliketjussa.
Channel strip
Nyt kun olemme jo erikseen käyneet läpi etuasteen, eq:n ja kompressorin, mainittakoon tässä välissä channel strip, joka voidaan suomentaa "kanavakaista". Fyysisen miksauspöydän jokaisella kanavalla on ensin sisääntulo, josta ääni menee etuasteeseen, yleensä sen jälkeen tulee eq ja sitten dynamiikkraprosessori, sitten panneri ja volumeliuku. Kanavakaista viittaa yhteen tällaiseen kanavaketjuun.
Yksi plugin voi edustaa kokonaista kanavakaistaa sisältäen yleensä mainitut kolme elementtiä sekä mahdollisesti muutakin (esim. erillinen de-esser tai saturaatio). Channel strip plugin on kätevä "kaikki kerralla"-paketti ja myös tehoystävällisempi kuin kaikki eri työkalut omina erillisinä plugineinaan.
Channel strip plugin voi olla täysin oma luomuksensa tai sitten mallintaa jonkin olemassaolevan miksauspöydän kanavakaistaa. Yksi suosittu, mallinnettu miksauspöytä on SSL 4000. Muunmuassa Plugin Alliance, Waves ja alkuperäisen miksauspöydän valmistaja SSL itse ovat tehneet pöydän kanavasta digitaalisen mallinnoksen.
Etuaste vs esivahvistin
On syytä vielä hieman teroittaa tietämystämme etuaste-sanan käyttötarkoituksista, koska se saattaa synnyttää väärinymmärrtyksiä, kuten kaiku-sana (tarkoittaessaan joko reverbiä tai delaytä). Teknisiä ollaksemme, termit etuaste ja esivahvistin eivät tarkoita täysin samaa, vaikka sekoittuvatkin yleiskielessä.
Etuaste on tarkalleen ottaen suurempi kokonaisuus, joka sisältää signaalin vahvistuksen suorittavan osan eli esivahvistimen.
Etuaste sisältää esivahvistimen lisäksi usein muitakin toimitoja, kuten high pass-filtteri ja vaiheenkääntö-kytkin (selitetään myöhemmin).
Erillisiä laitteita, jotka voivat sisältää esivahvistimen, filtterin ja jopa eq:n, kompressorin ja AD-muuntimen saatetaan myös joskus kutsua nimellä etuaste, vaikka tarkempi termi olisi channel strip.
Seuraavaksi kun sinulle mainostetaan uutta äänikorttia, jossa on erityisen hyvä "etuaste", tiedät että sillä tarkalleen ottaen tarkoitetaan hyvää "esivahvistinta", mutta ethän käytä tietoasi turhaan näsäviisasteluun. Näillä tiedoilla ja ripauksella tilannetajua tulet hallitsemaan tilanteen kuin tilanteen!
Sähkönsininen signaalimme, Sigge on saanut näköjään lisää väriä matkattuaan etuasteen läpi. Jo etuastevaiheessa on usein mahdollisuus matalimpien taajuuksien leikkaamiseen. On hyvä suodattaa matalimmat taajuudet pois jo heti alkuun, jos tietää, ettei etuasteen läpi menevä äänilähde sisällä niitä.