Sidechain-kompressio
Sidechain (lausutaan saidtsein, suomennetaan sivuketju) viittaa sellaiseen kompressioon, jossa kompressorin toimintaa ohjaillaan ulkoisesta lähteestä. Normaalisti ääni, jota kompressoidaan, vaikuttaa ääneen, jota kompressoidaan. Side-chain kompressiossa lähdesignaali, joka määrittelee kompressorin toiminnan onkin eri, kuin signaali jota kompressori laskee.
Todella yleinen tapa käyttää sidechain-kompressoinia on lähettää bassorummun signaali ohjaamaan tasaisesti soivia ääniä, jolloin niiden voimakkuus tippuu hetkellisesti bassorummun iskiessä ja nousee taas iskun jälkeen. Erityisen yleinen tapa elektronisessa tanssimusiikissa.
Bassorumpu ja melodinen basso kilpailevat tilasta kaikkein matalimmilla, n.20-50 Hz taajuusalueilla. Basso soi usein pitkään tällä alueella ja bassorumpu taas aiheuttaa nopean piikin. Molempien soidessa samaan aikaan, sub-bassoalueen taajuudet saattavat korostua liikaa. Asettamalla bassoon sidechain-kompressorin, jota bassorumpu ohjaa, voidaan tasapainottaa sub-bassoaluetta tasapainoisemmaksi ilman, että tarvitsisi laskea kumpaakaan soitinta itsessään hiljaisemmaksi.
Toinen vaihtoehto vaikuttaa tähän sub-alueen kiistaan on ajaa basso sekä bassorumpu yhteiseen kanavaan ja kompressoida niitä yhdessä normaalilla kompressorilla, jolloin sekä basso, että bassorumpu vaimenevat niiden soidessa samanaikaisesti ja vähemmän tai ei ollenkaan niiden soidessa erikseen.
Miten sidechain-kompressio tehdään?
Jos kompressorissa on sidechain-ominaisuus, se voidaan aktivoida painamalla siihen tarkoitettua nappia, jonka jälkeen valitaan sidechain-lähde eli sidechain-source. Kun sidechain-ominaisuus on avattu, muille raidoille avautuu myös mahdollisuus lähettää signaalia tähän kompressoriin normaalin send-ominaisuuden tapaan.
Lähetettäessä signaalia jostain kanavasta sidechain-kompressoriin, lähetetty ääni ei kuulu, vaan vaikuttaa ainoastaan kompressorin toimintaan. Aktivoituasi kompressorin sidechain-ominaisuuden, valitse raita, josta haluat lähettää signaalia ja valitse ensin lähetettävän signaalin määrä ja sitten säädä kompressorin asetukset haluamiksesi. Yleensä attack-aika pidetään hyvin nopeana (1-10ms) jotta kompressointi alkaa heti ohjaavan signaalin iskettyä.
Release-aika voi olla pitkäkin ja varsinkin kompressoidessa pitkiä, soivia ääniä tasabiittisen bassorummun ohjaamana, release-ajan muutoksen vaikutukset ovat helposti kuultavissa. Yksi yleinen tapa on myös ajaa päälaulu tai muu tärkeä instrumentti kompressoriin, joka madaltaa joitakin muita (vähemmän tärkeitä) soittimia pääinstrumentin soidessa, jolloin pääinsrumentti saa enemmän tilaa. Tällaisessa tapauksessa myös release-aika kannattaa pitää nopeana.
Sidechain dynaaminen eq
Jotkut dynaamiset eq:t tarjoavat myös mahdollisuuden sidechain-ohjaukseen. Siinä missä dynaaminen eq normaalisti reagoi muokattavaan raitaan, tässä tapauksessa se reagoikin silloin, kun ohjaavan kanavan äänisignaali ylittää asetetun tresholdin valitulla taajuusalueella.
Kompressorin sisäinen sidechain
Kompressorissa voi olla myös oma sisäinen sidechain-toiminto. Sen sijaan, että ulkoinen signaali ohjaisi kompressorin toimintaa, tässä tapauksessa ohjaava signaali on sama kuin kompressoitava signaali, mutta ääntä muutetaan ennen kompressoriin ajamista, useimmiten high pass-filtteriä käyttäen. Tämä filtteröity versio ei kuulu missään vaiheessa, mutta kompressori reagoi tähän versioon äänestä.
Esimerkki: Lauluraidan laulaja laulaa silloin tällöin hyvin lähelle mikrofonia ja syntyy erityisen voimakkaita hetkiä matalien taajuuksien suhteen. Nämä kohdat eivät pomppaa mitenkään yli muista kohdista korkeiden taajuuksien suhteen, eikä näitä kohtia siis ole tarvetta laskea enempää kuin muita kohtia. Kun kompressorille syötetään signaali, missä matalat taajuudet on leikattu vaikkapa 200Hz kohdalta, kompressori ei “ylireagoi” mataliin taajuuksiin ja pystyy paremmin reagoimaan korkeiden taajuuksien vaihtelevuuksiin.
Kompressorin sisäinen sidechain voi olla muutakin kuin ylipäästösuodatin. Ihmisen puheenmuodostuksen kannalta tärkeiden, ns. Preesens-taajuuksien korostus (n. 4-6Khz) on yksi vaihtoehto, mikä joissain kompressoreissa on tarjolla kompressorin sisäiseksi side-chain-prosessoinniksi. Se voi tehdä kompressorista tarkemman ihmisen äänen suhteen ja jättää matalan ja keskialueen vähemmälle huomiolle, niitä kuitenkaan täysin ignooraamatta.