Insert vs send
Delay eli viive
Jos kompressorin ymmärtäminen on sieltä vaikeimmasta päästä, delay eli viive-efekti on ehkäpä helpoimmin hahmotettava ja myös äänikuvassa erotettava efekti. Kokeilepa kuunnella lempimusiikkiasi tarkkaan ja on hyvin mahdollista, että spottaat musiikista delay-efektin, jos et jo ole spotannutkin. Delay ei ole pakollinen efekti hyvän musiikin tekemiseen, mutta se on hyvä tapa rikastuttaa äänimaailmaa ja sopii monenlaisiin käytötarkoituksiin. Sitä voi käyttää hiljaisena ja huomaamattomana mausteena, tai sitten se voi olla niin erottuva, että viiveellä tuleva ääni iskee jopa kovempaa kuin alkuperäinen ääni.
Insert ja send
Siinä missä eq:ta ja kompressoria käytetään yleensä raitakohtaisena insert-efektinä, delay-efektiä taas käytetään usein send-efektinä. Insert (engl. lisätä) tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kanavalle lisätään plugin ja raidan audiosignaali menee pluginin läpi, eli sitä mistä olemme käytännössä koko ajan puhuneet. Insertin jälkeen ääni jatkaa seuraavaan inserttiin ja lopuksi raidan ulostuloon, bus-raidalle tai master-raidalle. Send-efekti taas tarkoittaa sitä, että tehdään erillinen aux-raita, niin että tälle raidalle voidaan lähettää signaalia yhdeltä tai useammaltakin muulta raidalta.
Kun raita lähetetään aux-raitaan, sen oma ulostulo ei muutu, eli sen alkuperäinten ääni pysyy samana. Yhdestä raidasta voi tehdä lähetyksiä useaan eri aux-raitaan. On mahdollista valita, kuinka voimakkaana ääni lähetetään. Lähtö voi olla minimalistinen, vaikkapa 36 dB pienempi määrä kuin lähetettävän raidan oma voimakkuus, tai sitten se voi olla jopa lähettävän raidan omaa voimakkuutta suurempi.
Toisin kuin normaalilla ääniraidalla, jossa on äänimateriaalia, aux-raidalla ei itsessään ole mitään ääntä, vaan sille ainoastaan lähetetään ääntä muilta raidoilta, joissa on äänimateriaalia.
Kompressoria käyttäessä, ellei ole kyse rinnakkaiskompressoinnista, nimenomaan halutaan, ettei muokkaamatonta, kuivaa signaalia kuulu lainkaan. Tai jos eq:lla tehdään vaikkapa leikkaus mataliin taajuuksiin, ei yleensä haluta, että leikkaamaton ääni kuuluisi leikatun rinnalla. Delay-efekti taas ei samalla tavalla muokkaa ääntä kuin kompressori, vaan lisää uutta ääntä alkuperäisen lisäksi, ja on harvinaista, että alkuperäisen, efektoimattoman äänen ei haluttaisi soivan efektoidun lisäksi. Tällöinhän, jos vaikka huutaisit “Hei” ja laittaisit delayn, jossa muokkaamaton ääni ei kuulu lainkaan, ei ääntäsi kuuluisi ollenkaan huutosi kohdalla, vaan ääntä kuuluisi vasta sen jälkeen, kun viive-efekti tulee kuuluviin alkuperäisen äänen jälkeen (“hei, hei, hei…)
Toki delaytä on mahdollista käyttää (ja käytetäänkin) myös insert-efektinä. Silloin wet/dry-painikkeesta säädetään kuivan, alkuperäisen signaalin suhde märkään, efektoituun signaaliin, eli alkuperäisen äänen jälkeisiin hei-huudahduksiin (jos kyse on hei-huudahduksen efektoinnista). Delayn käyttämisessä insert-efektinä on se hyvä puoli, että jos kanavasta lähetetään signaalia johonkin muuhun aux-raitaan, esim. reverb-aux-raitaan, nyt myös delay-efekti lähtee automaattisesti tähän raitaan.
Aux-raidasta on kuitenkin mahdollista tehdä lähtö toiseen aux-raitaan, joten send-efektinä toimiva delay voidaan lähettää samaan reverb-raitaan kuin alkuperäinen, kuiva signaali ja vaikutus on tällöin sama kuin silloin, kun delay olisi inserttinä ja raidan sisältöä lähetettäisiin erilliseen reverb-raitaan. Delayn käyttö aux-raidassa insertin sijaan mahdollistaa myös sen, että kuivaa signaalia ja delay-signaalia voidaan lähettää reverbiin keskenään eri määrä. Tästä mahdollisuudesta voi hyvinkin olla hyötyä. Voi olla, että alkuperäisessä äänessä halutaan pitää vain vähän kaikua, mutta viive-efektin luomissa äänissä taas enemmän, tai miksei joskus toisinkin päin.
Myös bus-raidoista voidaan tehdä lähetys aux-raitaan. Saattaa olla, että vaikkapa kaikki samaan ryhmään ryhmitetyt taustalaulut halutaan kaiuttaa ja kätevin tapa voi olla lähettää yksi lähetys kaiku-efektin sisältävään aux-raitaan taustalaulujen bus-raidasta sen sijaan, että lähtöjä tehtäisiin raidoista yksittäin, saati että raidoille laitettaisiin kullekin omat insert-kaiku-efektinsä.
Jälkiefektointi aux-raidassa
Delay-plugineita on erilaisia ja osa tarjoaa laajojakin mahdollisuuksia viive-efektin luomisen lisäksi myös viiveäänien muokkaamisen. Lähes joka delay tarjoaa mahdollisuuden filtteröidä viiveääniä matalasta tai korkeasta päästä. Voi olla myös erilaisia säröjä ja vaikkapa modulaatio-efektejä (joita ihmetellään erikseen myöhemmin).
Myös delay-pluginin ulkopuolisten efektien lisääminen viiveääneen on mahdollista, mutta vain silloin kun delaytä käytetään aux-raidassa. Sanotaan, että haluat vaikkapa käyttää kallista lemppari-säröplugariasi viivästetyn äänen rikastamiseen. Jos delay on kanavassasi insert-efektinä ja lisäät lempisärösi tämän perään inserttiketjuun, myös alkuperäinen ääni säröytyy. Jos taas lähetät alkuperäisen äänen aux-raitaan jossa on delay, voit laittaa vaikka pari efektiä ennen delaytä ja vielä liudan efektejä delayn jälkeen ja mikään näistä ei vaikuta alkuperäiseen ääneen, vaan pelkästään viiveääneen.
Pre-fader ja post-fader
Lähtö aux-raitaan tapahtuu yleensä oletuksena faderin, eli volume-säätimen jälkeen. Tämä tarkoittaa sitä, että jos säädät volumea ylös tai alas raidasta, josta lähetät signaalia aux-raitaan, myös lähetyksen määrä nousee tai laskee suhteessa sen mukaan, miten säädät raidan faderia. Tämä sendin (lähetyksen) oletusasetus on nimeltään “post-fader”, eli “faderin jälkeen”.
Lähetys on mahdollista vaihtaa myös “pre-fader”-tilaan, joka tarkoittaa “ennen faderia”. Tällöin lähetyksen määrä pysyy vakiona, ja vaikka tiputtaisit lähetettävän raidan volumen täysin nollaan, materiaalin lähettäminen aux-raitaan jatkuu silti sen mukaisena, miten lähetys on säädetty.
Aux-raidan luominen
Joissain daweissa ei ole erikseen audio- bus- ja aux-raitoja, vaan mitä tahansa raitaa voidaan käyttää minä tahansa näistä, reitityksestä riippuen. Joissain daweissa taas näille on luotava omat raitansa, mutta toiminta on sama. Kuten muissakin raidoissa, myös aux-raidassa on oma volumefader ja panorointimahdollisuus, oma eq ja mahdollisuus automaatioon.
Useamman raidan lähettäminen aux-raitaan
Aux-raidan käyttö mahdollistaa myös useamman eri raidan lähettämisen yhden, saman efektikanavan läpi. Analogilaitteiden maailmassa tästä on erityinen hyöty. Yhden omistamasi delay-pluginin voi koneen tehojen puitteissa lätkäistä niin moneen raitaan kuin haluaa, mutta entäpä jos analogisessa studiossa on vain yksi rautadelay? Tällöin, jos viive-efekti halutaan useampaan instrumenttiin kerralla, ne kaikki on lähetettävä yhden delay-laitteen läpi (myös analogimikseristä löytyvää) aux-kanavaa käyttäen. Plugarimaailmassa ei ole tätä ongelmaa.
Lataa yksi plugin ja voit käyttää sitä projektissasi vaikka sadalla raidalla. Pluginit vievät kuitenkin aina tehoja, ja varsinkin rajallisilla tehoilla varustetulla systeemillä ja raskaita plugareita käytettäessä aux-raidan käyttöön voi olla muiden syiden lisäksi myös säästösyyt.
Jos nyt vaikka halutaan tietynlainen viive-efekti laululle ja samanlainen myös kitaralle ja sähköuruille, voidaan tehdä yksi aux-raita, jossa on tämä viive-efekti ja lähettää sinne materiaalit sekä laulu- että kitararaidasta. Tarvittiin vain yksi delay-plugin ja kolmella eri instrumentilla on nyt viive-efekti. Jos tilanne on se, että laululle halutaan paljon delaytä, mutta sähköuruille vain vähän, laulua voidaan lähettää samaan send-kanavaan paljon ja sähköurkuja taas vähän.
Probleema yhden ja saman efektikanavan käytössä tulee siinä kohtaa, kun efektin tarpeet ovat erilaiset eri instrumenteille. Silloin on syytä luoda uusi, erilainen aux-raita eri tarpeisiin. Ehkä laululle halutaan vain kerran toistuva delay ja sähköuruille taas delay, jossa on pitkä feedback. Niin siis mikä? Se selitetään seuraavalla sivulla.
Opiskellaan delayn ominaisuuksia tästä