Sanakertaus5
Insert
Dawin raitaan normaaliin tapaan sijoitettu plugin.
Send (Lähetys)
Send viittaa yksittäisen raidan signaalin erilliseen lähettämiseen toiseen raitaan niin, että tämän yksittäisen raidan alkuperäinen ulostulo säilyy. Lähetyksen määrä voidaan päättää ja on myös mahdollista valita, tapahtuuko "sendaus" suhteessa lähetettävän raidan volumefaderiin vai siitä riippumatta. Send tapahtuu yleensä aux-raitaan, jossa on yksi tai useampi efekti. Yhdestä raidasta voi olla useampi lähtö eri aux-raitoihin.
Aux-raita
Raita, jossa itsessään ei ole ääntä, mutta johon voidaan lähettää materiaalia yhdestä tai useammasta muusta raidasta. Aux-raidalla oleva yksi tai useampi efekti efektoi siten kaikkia kanavaan lähetettyjä raitoja. Aux-raitaan voidaan lähettää signaalia normaalista instrumenttiraidasta, bus-raidasta tai jopa toisesta aux-raidasta. Aux-raitojen lähetyksiä toisiinsa ei voi kylläkään tehdä ristiin. Riippuu dawista, luodaanko aux-raita varta vasten erikseen vai voidaanko mitä tahansa raitaa käyttää halutessa aux-raitana.
Delay time
Viiveajan määrä delay-työkalussa, joka määrittää sen, kuinka nopeasti viiveellä tuleva ääni tulee alkuperäisen äänen jälkeen. Voidaan määrittää sekunninosina tai rytmeinä, kuten neljäsosanuotteina, dawin projektin tempoon synkattuna.
Feedback
Delay pluginin arvo, joka määrittää sen, kuinka lähellä seuraava toisto on voimakkuudeltaan edelliseen nähden. Feedbackin ollessa minimissä delay synnyttää vain yhden viiveäänen, sen taas ollessa täysillä, saattaa ääni (delayn maksimirajasta riippuen) jäädä jopa soimaan sammumatta ollenkaan.
Tahtilaji (Time signature)
Määrittää kappaleen rytmityksen, sen, mihin lukuun kappaleen rytmin mukaan voidaan laskea. Länsimaissa yleisin tahtilaji on 4/4 jossa lasketaan neljään (kuten voimisteluohjaaja tekee). Tahtilaji voi myös vaihtua saman kappaleen sisällä (yleistä esim. progressiivisessa rock-musiikissa).
Tahti (bar)
Rytmin yksikkö, jonka pituus määräytyy biisin tahtilajin mukaan. Tahtien avulla on helpompi määritellä biisin kokonaisuutta. Yleisin rap-säkeistön pituus on 16 tahtia.
Isku (beat)
Tahti voidaan jakaa iskuihin. Meille tutuimman, 4/4-tahtilajin mukaisesti yksi tahti sisältää neljä iskua eli neljäsosaa. Huomaa, että jos tahtilaji on vaikkapa 5/4, yksi tahti sisältääkin viisi neljäsosaa, eli musiikin rytmissä lasketaankin viiteen.
Iskusta eli neljäsosanuotista tuplasti nopeampi rytmi on kahdeksasosanuotti, siitä tuplasti nopeampi taas kuudestoistanuotti ja niin edelleen.
Pisteellinen nuotti (dotted note)
Mikä tahansa rytminen aika-arvo (esim. neljäsosanuotti) pidennettynä puolella.
Pisteellisen nuotin aikaarvo=perusarvon kesto x 1.5
Triolinuotti (Triplet note)
Mikä tahansa rytminen aika-arvo, joka lyhennetään niin, että kolmen iskun pituus vastaa kahta normaalia iskua.
Triolin aika-arvo = perusarvon kesto ÷ 3 × 2
Tempo/Bpm
Musiikin tempo eli nopeus ilmaistaan arvolla bpm (beats per minute) eli iskua minuutissa. Bpm-arvo voi olla myös sekunnin desimaaliluku, esim. 81.5bpm.
Lähes kaikissa daweissa oletustempo on 120 bpm. On myös mahdollista tehdä projektin sisäinen automaatio temmolle, jolloin tempo vaihtuu projektin aikana. Tyypillisempää tuotantovaiheessa, ei niinkään miksausvaiheessa.
Ducking
Jonkun äänen “Väistäminen” toisen äänen soidessa. Ducking voidaan toteuttaa esim. laskemalla sidechain-kompressorilla bassoa aina bassorummun soidessa.
Esim. reverb- ja delayplugineissa voi olla sisäinen ducking-toiminto, joka toimii niin, että prosessoitua ääntä hiljennetään aina silloin kun kuiva, kaiutettava signaali soi ja nostetaan takaisin silloin kun kuiva signaali lakkaa soimasta.
Pitch
Sävelkorkeus.
Pitch-shift
Sävelkorkeuden muuttaminen. Sen lisäksi, että jonkin alkuperäisen äänen sävelkorkeutta voidaan muutaa, delay plugin voi tarjota ominaisuuden, jossa viivästetyn toiston lisäksi äänelle tehdään pitch-shift, eli sen sävelkorkeutta nostetaan korkeammaksi tai matalammaksi, mutta alkuperäinen ääni soi kuitenkin alkuperäisellä korkeudellaan.
Diffuusio (diffusion)
Diffuusio- ominaisuus tarkoittaa sekä delay- että reverb-pluginissa sitä, kuinka äänen heijastukset tai toistot hajaantuvat ja muuttuvat ajassa.
Diffuusion käyttäminen delay-pluginissa hämärtää yksittäisiä toistoja tekemällä niistä pehmeämpiä ja vähemmän erottuvia tarkkojen toistojen sijaan.
Reverbissä (kuten missä tahansa oikeassa kaikuvassa tilassa) on aina jonkinlainen diffuusio ja sen määrää voidaan yleensä säätää pluginissa (ja myös oikeassa tilassa, esim. muuttamalla pintoja tai nostamalla huvikseen katon ylärajaa 10 metriä). Kun reverbissä on alhainen diffuusio, ääni vie vähemmän taajuustilaa, sillä äänen kaikuvat toistot ovat hajanaisempia. Korkeampi diffuusio on taas täyteläisempi ja muistuttaa enemmän sitä miten ääni soi suuressa kaikuvassa tilassa, kuten konserttisalissa.
Early reflections (ensiheijastukset)
Alkuperäisen äänen jälkeen ensimmäiset heijastukset jotka kuullaan tilassa. Monet reverb-työkalut tarjoavat mahdollisuuden simuloitujen ensiheijastusten muokkaamiseen.
Decay
Reverbin loppuosa, “häntä”. Reverbissä decayn pituus on yleensä määriteltävissä sekunnin kymmenes- tai sadasosien tarkkuudella.
Konvoluutiokaiku
Kaiku, joka luodaan jossakin todellisessa tilassa äänitetyn impulssivasteen avulla mallintaen tätä todellista tilaa.