Miten masteroidaan
Vaikka kyseessä on miksausopas, tai oikeastaan koska kyseessä on miksausopas, on syytä selkeyttää termi “masterointi”. Äänituotannon ketjussa on miksauksen jälkeen vielä erillinen vaihe, masterointi, ennen kuin saadaan aikaan biisin viimeisin, julkaisuvalmis versio.
Miksaajalla on käsissään kappaleen kaikki erilliset raidat ja hän tekee näihin yksittäisiä muokkauksia, tietenkin myös keskittyen lopputulokseen kokonaisuutena. Dawissa eri raidat voivat reitittyä yhteisiin bus-raitoihin (esim. Bus-raita taustalauluille) ja nämä bus-raidat voivat reitittyä uusiinkin bus-raitoihin (esim. Lopullinen yhteinen bus-raita kaikille lauluille). Kaikki ääni reitittyy kuitenkin lopulta yhteiselle master-raidalle. Tällä raidalla soiva materiaali on se, mikä muunnetaan dawista musiikkitiedoksi.
Masterointi alkaa tästä valmiista musiikkitiedostosta. Masteroija (usein eri henkilö kuin miksaaja) kuuntelee miksattua kappaletta ja hioo sen viimeiseen loistoonsa. Enää ei muokata erillisiä raitoja, vaan biisiä käsitellään kokonaisuutena. Masteroija voi jossain määrin korjata miksaajan tekemiä mahdollisia virheitä esim. raidan taajuustasapainon suhteen. Masteroija voi lisätä vielä pieniä mausteita tuodakseen kappaleesta parhaan esiin. Hyvä masteroija ei tee mitään vain siksi, koska hän voi, vaan saattaa todeta kappaleen hyvin miksatuksi ja pitää muokkaukset siksi hyvinkin minimalistisina. Paska masteroija voi pahimmillaan pilata hyvän miksauksen, esim. tekemällä soundista liian kirkkaan.
Kappaleen miksaaja ja masteroija voi olla myös yksi ja sama henkilö. Tässä tapauksessa prosessien välillä on suotavaa pitää pieni tauko, muttei sekään ole kirjoitettu sääntö. On jopa mahdollista, että masteroinnissa tehtävät toimenpiteet tehdään samassa projektissa miksauksen yhteydessä ja laukaistaan sen jälkeen suoraan valmis biisi maailmalle.
Yleensä viimeisin prosessointi ennen valmiiksi julistettua raitaa on limiter, joka tasoittaa kovimmat äänipiikit. Ajamalla ääniraita lopuksi limiterin läpi, se saadaan soimaan kokonaisuudessa kovempaa, koska kaikki äänipiikit ovat limitoitu samalle maksimitasolle. Tämä vaihe säästetään normaalisti masterointivaiheeseen, eikä miksaaja yritäkkään vielä miksausvaiheessa saada kappaletta soimaan maksimitasolla, vaan pitää kappaleen kovimmillaankin maksimitason alapuolella, jättäen "headroomia" eli suomeksi pelivaraa.
Masterointivaiheessa äänenvoimakkuus taas maksimoidaan ja jos kyseessä on levykokonaisuus, masteroinnissa huomioidaan eri kappaleiden keskinäinen tasapaino.
Stem-masterointi
Klassinen tapa on käsitellä masteroinnissa vain yhtä, valmista miksattua raitaa. Stem-masterointi taas on tekniikka, jossa miksattava kappale siirtyy masteroijan työpöydälle muutamana erillisenä raitana, joita kutsutaan stem-raidoiksi. Masteroija voi saada käsiinsä vaikkapa seuraavat neljä raitaa: Rummut, bassot, muut instrumenttiraidat ja lauluraidat. Tällöin vielä masteroinnissakin voidaan hienosäätää myös instrumenttien välistä suhdetta.
Masterointiohjelmat
Masterointiin voidaan käyttää samoja daweja kuin miksaukseen. Monet pluginit sopivat sekä miksaukseen, että masterointiin, mutta masteroinnissa tehtävät muutokset ovat yleensä vähäisempiä kuin miksauksessa tehtävät. On myös masterointiin erikoistuneita plugineita kuten Izotope Ozone, joita voidaan kuitenkin käyttää myös miksausvaiheessa.
Voit siirtyä Sanakertaukseen tai jatkaa suoraan seuraavaan osioon